-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Får nytt liv
Gammel Mini på ny strøm
Den opprinnelige Mini – som faktisk var ganske liten – dukket opp i 1959 og varte mye lenger enn den egentlig hadde noen rett til. Helt til 2000 – da BMW rykket inn og overtok restene etter det som etter hvert var blitt Rover.
Men den virket ikke særlig død. I årene etter har det etablert seg en stor industri som bare jobber med å holde disse bilene på veien, gjerne også i form av å bygge helt nye, bare du har et gammelt chassisnummer.
Og derfor burde det ikke forundre at du nå også kan få en original Mini på strøm.
Recharged Heritage heter et firma som virkelig tar elektrifiseringsoppgaven på alvor.
Kit eller komplett
Enten kjøper du et sett til £ 42.500 som du mekker på plass hjemme. Eller du leverer din slitne Mini til disse folkene. De tar den fra bunnen av, og underveis bygger de inn det elektriske også. Pris £ 62.500.
Og jeg er sikker på du kan få dem til å finne et brukbart eksemplar for deg også, og så henter du den som flunkende ny elbil.
Selve el-pakken er seriøs. 19 kWt (inntil 160 km WLTP-rekkevidde) og 7,8 til 100 med en motor på 72 kW.
Det er flere selskaper blandet inn i dette: Mini Sport har vært Mini-spesialister siden 1967 og har i prinsippet gjort alt. Inklusive bygging av komplette karosserier.
Felten (tidligere Zero EV) er et selskap basert i Bristol som har laget batterielektriske retrofit-sett til Porsche 911 og Land Rovere. Og selvfølgelig til Mini.
(saken fortsetter)
Like trang som originalen
Samme størrelse som den opprinnelige drivlinjen, så denne tar ikke plass verken fra fører, passasjerer eller bagasje, og den endrer ikke på vektfordelingen. Selv om den sikkert endrer på vekten – men det snakkes det ikke om i presentasjonene.
De jobber litt med detaljer også hos Recharged Heritage. Dashbordet kan for eksempel leveres med et litt annet preg enn bare det opprinnelige sentralinstrumentet. Eller brytere og beslag kan fås i ny utforming.
Kunstinnslag
Så kjører de et eget tilbud som slekter veldig på Paul Smiths blå Mini-versjon (ikke den stripete) og de har engasjert dekorasjonskunstneren Lakwena Maciver til å ta seg av en modell.
Hun er fargerik – hun kan fargelegge en hel, svær murbygning i neon- eller regnbuekulører. Hun har jommen satt preg på sin versjon av Minien også.
Men så er jo selvfølgelig spørsmålet: hvorfor betale hundretusenvis for å fjerne noe av det mest sjarmerende med en Mini?
Vær ikke i tvil. Null-utslipps-soner blir det bare flere av. Det er jo en viss glede ved å kunne ta med et gammelt, sjarmerende ikon inn i det santizerte, gørrkjedelige miljøet.