-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Får nytt liv
Gammel Mini på ny strøm
Den opprinnelige Mini – som faktisk var ganske liten – dukket opp i 1959 og varte mye lenger enn den egentlig hadde noen rett til. Helt til 2000 – da BMW rykket inn og overtok restene etter det som etter hvert var blitt Rover.
Men den virket ikke særlig død. I årene etter har det etablert seg en stor industri som bare jobber med å holde disse bilene på veien, gjerne også i form av å bygge helt nye, bare du har et gammelt chassisnummer.
Og derfor burde det ikke forundre at du nå også kan få en original Mini på strøm.
Recharged Heritage heter et firma som virkelig tar elektrifiseringsoppgaven på alvor.
Kit eller komplett
Enten kjøper du et sett til £ 42.500 som du mekker på plass hjemme. Eller du leverer din slitne Mini til disse folkene. De tar den fra bunnen av, og underveis bygger de inn det elektriske også. Pris £ 62.500.
Og jeg er sikker på du kan få dem til å finne et brukbart eksemplar for deg også, og så henter du den som flunkende ny elbil.
Selve el-pakken er seriøs. 19 kWt (inntil 160 km WLTP-rekkevidde) og 7,8 til 100 med en motor på 72 kW.
Det er flere selskaper blandet inn i dette: Mini Sport har vært Mini-spesialister siden 1967 og har i prinsippet gjort alt. Inklusive bygging av komplette karosserier.
Felten (tidligere Zero EV) er et selskap basert i Bristol som har laget batterielektriske retrofit-sett til Porsche 911 og Land Rovere. Og selvfølgelig til Mini.
(saken fortsetter)
Like trang som originalen
Samme størrelse som den opprinnelige drivlinjen, så denne tar ikke plass verken fra fører, passasjerer eller bagasje, og den endrer ikke på vektfordelingen. Selv om den sikkert endrer på vekten – men det snakkes det ikke om i presentasjonene.
De jobber litt med detaljer også hos Recharged Heritage. Dashbordet kan for eksempel leveres med et litt annet preg enn bare det opprinnelige sentralinstrumentet. Eller brytere og beslag kan fås i ny utforming.
Kunstinnslag
Så kjører de et eget tilbud som slekter veldig på Paul Smiths blå Mini-versjon (ikke den stripete) og de har engasjert dekorasjonskunstneren Lakwena Maciver til å ta seg av en modell.
Hun er fargerik – hun kan fargelegge en hel, svær murbygning i neon- eller regnbuekulører. Hun har jommen satt preg på sin versjon av Minien også.
Men så er jo selvfølgelig spørsmålet: hvorfor betale hundretusenvis for å fjerne noe av det mest sjarmerende med en Mini?
Vær ikke i tvil. Null-utslipps-soner blir det bare flere av. Det er jo en viss glede ved å kunne ta med et gammelt, sjarmerende ikon inn i det santizerte, gørrkjedelige miljøet.