-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
Renaults rullende testlab
Eolab heter konseptbilen Renault skal debutere på Paris-utstillingen. Den er spekket med fremtidsteknologi og skal klare seg med en desiliter på mila.
Bortsett fra rene elbiler er det vel bare én bil vi har omtalt tidligere som oppgir et så lavt forbrukstall – nemlig enliters bilen fra Volkswagen.
Renaults alternativ ser langt mer elegant og praktisk ut, dessuten har den plass til fire personer og bagasje. Men den vil forbli en ren drøm i all fremtid. Teknologien vil vi imidlertid finne i en rekke nye produkter fra den franske produsenten i årene fremover.
100 innovasjoner
En desiliter på mila (0,1 l/mil) tilsvarer et CO2-utslipp på 22 gram per kilometer. For å oppnå slike tall fokuserte designerne på tre hovedområder: Lavest mulig vekt, optimal aerodynamikk og «Z.E. Hybrid»-teknologi som gir utslippsfri kjøring i hverdagen.
Testbilen inneholder rundt 100 teknologiske nyvinninger som gradvis skal implementeres i produksjonsbiler. På den måten vil Renault utvikle nye modeller med lavt karbonavtrykk til fornuftige priser – som supplement til deres ledende teknologi på elbil-fronten.
400 kg lettere
Eolab er basert på tilsvarende plattform som Clio (B-segment), men benytter kostbare materialer som magnesium og aluminium for å oppnå en vektreduksjon på rundt 400 kg sammenlignet med den populære småbilen.
I konstruksjonen inngår en kombinasjon av stål, aluminium og komposittmaterialer, mens hele taket i magnesium bare veier 4 kg.
Synergi-effekt
Den lave vekten på selve «skroget» har stor betydning for hele bilen siden det åpner mulighet for lettere komponenter i motor, batteri, hjul, bremser etc. Det rettferdiggjør å bruke dyrere materialer.
I tillegg er den designet for å «skjære gjennom» luften, med blant annet aktive spoiler og ventiler som åpnes og lukkes etter behov.
Aerodynamikken sørger for at luftmotstanden reduseres med så mye som 30 prosent sammenlignet med Clio (referansebilen). I en stabil hastighet på 130 km/t tilsvarer det at forbruket synker med så mye som 0,12 liter på mila.
Selv felgene endrer form etter som behovet for kjøling forsterkes eller avtar, og dekkene med en bredde på 145 mm er 40 mm smalere enn den minste dimensjonen Clio leveres med og har 15 prosent lavere rullemotstand.
Plug-in
Drivlinjen er en ladbar hybrid som kombinerer ekstremt lavt forbruk på lengre turer med utslippsfri kjøring i hastigheter på inntil 120 km/t over en strekning på 60 kilometer.
Den består av en tresylindret bensinmotor på 999 ccm med 75 hk og et dreiemoment på 95 Nm, en tretrinns girkasse samt en elmotor som bidrar med 50 kW og 200 Newtonmeter. Den kompakte batteripakken har en kapasitet på 6,7 kWt.
I «hverdagsmodus» kjøres bilen med eldrift. Den starter i 1. gir og holder seg der så lenge hastigheten er under 60/70 km/t. Går det fortere skifter den automatisk til 2. gir og blir der inntil 120 km/t.
I «weekend-modus» kombineres begge motorene for lengre kjøreturer. Selv om bilen fortsatt starter i elmodus, skifter den raskere over i hybridmodus. Den vil nå lade batteripakken under bremsing og retardasjon.
Kun en drøm?
Vi trodde det var ren fantasi da VW-sjef Ferdinand Piëch snakket om å realisere en-liters bilen i 2002. Den er på plass, om enn i en ganske endret form og et meget begrenset opplag.
Så vi skal ikke utelukke at lille Eolab også finner veien til en produksjonsmodell. En gang langt inn i fremtiden.