-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Ny el-SUV fra gammel-ny kineser
Tro det eller ei, men i Kina arrangeres det en stor bilutstilling akkurat nå. Blant de mange nyhetene er en som sikkert kan bli aktuell på eksportmarkedene.
Det er mye lokalt og mye rart på årets Chongqing Auto Show, men det dukker da også opp modeller som er verdt å se nærmere på.
Som denne batterielektriske SUV-en fra Aion.
Sannsynligvis enda et merke du aldri har hørt om, men bakgrunnen er et kjempekonsern som heter Guangzhou Automobile Group (GAC) som ble stiftet så langt tilbake som i 1955.
De bygger mange forskjellige merker og har joint ventures med bl.a. Fiat Chrysler Automobiles, Honda, Mitsubishi og Toyota.
I fjor begynte de å bygge elektriske biler. De fikk merkenavnet Aion, og den de viser nå, Aion V er nummer tre i rekken, etter S og etter LX.
Den er forholdvis kompakt, blir aldri mer enn en 5-seter (LX er 7-seter) og har et karosseri som egentlig er litt forfriskende.
Kontinuerlig (lys)bånd rundt hele fronten er ganske karakteristisk, og ingen kan være i tvil om at dette er en elbil.
Fra siden ser vi skjulte dørhåndtak, en karakteristisk bakketopp over bakhjulet og en klar kileform som kanskje ville få noen markedsførere til å kalle utseendet «sportslig».
Kineserne lærer fort – også at de må ha et pompøst navn på formspråket sitt. Hos denne produsenten – sies det – heter designspråket, tror det eller ei, Mecha Beast!.
Og da har for sikkerhets skyld også interiøret fått et navn. Der heter design konseptet «Whale Space».
Hey Jonathan.
Det de sier er at de i maksimal grad har jobbet med at bilen er batterielektrisk, at man ikke trengte plass til mekaniske forstyrrelser, og derfor er plassen inni, spesielt bak, glitrende.
Men det er ikke alltid lett å skjønne hva de mener når de for eksempel skriver at «… and the availability of the middle seat is relatively high.»
Ingen mål og vekt foreløpig, men en motor foran på 135 kW og 350 Nm. Og fire alternative batteripakker med muligheter for 400, 500, 530 og 600 kilometer rekkevidde.
For ordens skyld: Det er GAC som også har bilmerket Trumchi. Det ble veldig morsomt da de debuterte på Detroit-utstillingen for 3-4 år siden.