-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Budsjett-taperne
"Vanlige" hybrider blir straffet i budsjettavtalen. Toyota-importøren reagerer kraftig på de siste endringene i engangsavgiften.
Vektfradraget reduseres fra 10 til 5 prosent på ikke-ladbare hybrider. Samtidig senkes innslagspunktet for fradraget for CO2-utslipp fra 85 gram til 75 gram.
Mens dette slår marginalt ut for ladbare hybrider, kommer "vanlige" hybridbiler med lavt CO2-utslipp vesentlig dårligere ut.
Sjekk vår avgiftskalkulator her
Hittil i år har Toyota registrert over 14.000 hybridbiler, som utgjør nær 90 prosent av salget av disse biltypene i Norge.
Straffes hardt
Prius med et utslipp på 76 g/km, har i dag har 29.000 kroner i avgift.
Den ville med det første forslaget til statsbudsjett ha fått en reduksjon på 6.500 kroner i 2017. Med budsjettavtalen øker i stedet avgiften med 2.500 kroner - til 31.000 kroner.
Bestselgeren RAV4 hybrid med 4WD, har i dag 108.000 kroner i engangsavgift. I det opprinnelige forslaget ville avgiften bli redusert med ca. 10.000 kroner.
Med budsjettforliket øker den i stedt med 13.000 kroner - til 122.000 kroner.
Sjokkert
- Vi er sjokkert over at regjeringen og samarbeidspartiene ønsker å straffe vanlige hybrider gjennom økte avgifter, samtidig som ladbare hybrider får beholde sine store fordeler.
Det sier informasjonsdirektør Espen Olsen i Toyota Norge i en kommentar til vår søsterkanal BilNytt.no.
- Dette er stikk i strid med det en samlet bransje har spilt inn gjennom Bilimportørenes Landsforening.
Han viser til bransjens ønske om forutsigbarhet og et teknologinøytralt avgiftssystem - og at dette er helt det motsatte.
- Det er svært uheldig at engangsavgiften blir formet gjennom politisk hestehandel i siste time, sier Espen Olsen.