-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
400 nye ladepunkter i Oslo
Sommerens største gladnyhet til Oslos elbilister er i boks, etter at Sønnico Elektro AS nylig trakk lengste strå i anbudskonkurransen om 200 nye ladestolper.
Kort oppsummert betyr avtalen at Oslo befester stillingen som verdens elbilhovedstad ettertrykkelig.
Salgs- og markedssjef Jan Mathisen i Sønnico Elektro AS legger ikke skjul på at han er svært glad for den nysignerte avtalen med Oslo kommune. Den kan være verdt 59 millioner kroner for selskapet.
- Ja, vi er selvsagt kjempefornøyde. Innen vårt samfunns- og miljøansvar, som vi setter høyt i vår strategi, er alternative energikilder et meget viktig område. Å gå ut og lande det trolig største anbudet som har vært utlyst på dette området er veldig gøy, fastslår Mathisen.
Stor interesse
Avtalen med Oslo kommune trer i kraft 1. august, men det brygger allerede opp til kamp om hvor ladestolpene skal monteres først.
- Vi har allerede fått flere mailer fra bydeler som melder seg på og vil ha stolper før vinteren kommer, bekrefter Mathisen.
Han kan ikke si noe om hvordan de 200 ladestolpene skal fordeles, siden det ennå ikke er avklart. Hver stolpe kan ta seg av to biler om gangen.
Når det gjelder ladefart, vil den være 16A i første omgang. Semihurtiglading er imidlertid et alternativ senere da stolpene er forberedt for oppgradering til 32A.
Glad byråd
Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Ola Elvestuen (V), deler gleden over at avtalen er på plass.
Han vil ikke blande seg inn i hvor ladestolpene skal settes opp, med henvisning til at Bymljøetaten skal komme frem til dette gjennom dialog med brukerne - en dialog som allerede er godt i gang.
- Jeg synes ikke vi politikere skal blande oss inn i plasseringene. Men vi har bestemt å utvide antall ladepunkt med 200 i året, det er vårt ansvar. Da vi satte i gang utbyggingen av ladepunkter i 2008 var holdningen hos mange at 400 nye ladepunkter over fire år var for mye. Historien har vist at det var helt feil, sier Elvestuen.
- Oslo kommune setter seg nok en gang i førersetet når det gjelder utbygging av infrastruktur for ladbare biler. Denne gangen satser kommunen på litt mer avansert utstyr, altså Mode 3 Type 2-ladekontakter i kombinasjon med vanlig husholdningskontakt. Dette er en fremtidsrettet ladeløsning, mener generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening.
Han etterlyser samtidig større og tilsvarende initiativ fra andre kommuner.
- Flere kommuner må gjøre som Oslo, og sette konkrete utbyggingsmål og gjennomføre disse. Progresjonen i Oslo har så langt vært veldig bra, og har gjort at Oslo kommune i dag er verdens elbilhovedstad. Dermed er Oslo kommune også en av verdens største eiere av infrastruktur for lading - om ikke den største. Norge er best i klassen på dette, skryter Sletvold.