Spylervæskekanner gjenvinnes

Tomme spylervæskekanner tar urimelig stor plass. I store deler av Gudbrandsdalen har det interkommunale renovasjonsselskapet GLØR fått på plass et system som gjør at bilister kan gi tomgodset evig liv i form av gjenvinning.

Publisert Sist oppdatert

Bildet viser Elisabeth Haukaas Bjerke, markedssjef i GLØR, sammen med butikksjef på Statoilstasjonen Hans Skåden.
Bildet viser Elisabeth Haukaas Bjerke, markedssjef i GLØR, sammen med butikksjef på Statoilstasjonen Hans Skåden.

Et godt eksempel på at ordningen fungerer er Statoil på Strandtorget i Lillehammer. Fra uke 43 til 53 i fjor kildesorterte bensinstasjonen 499 kg tomme olje- og spylevæskekanner. I volum tilsvarer dette hele 2400 kubikkmeter eller 3 vanlige restavfallscontainere. Med andre ord sparte stasjonen tre tømminger med restavfall på ti uker. Noe som innebærer en besparelse på omtrent 3.000 kroner.

GLØR plasserer merkede innsamlingsbinger på bensinstasjoner i Øyer, Lillehammer og Gausdal. En for tomme spylevæskekanner og en for tomme oljekanner. Når disse er fulle hentes tomgodset mot betaling av transport.

Butikksjef Hans Skåden på Statoilstasjonen kan bekrefte at returordningen er entydig positiv:

–Ved dette enkle gjenvinningssystemet sparer vi både penger, miljø og tid. Tid i form av mindre administrasjon, penger på grunn av redusert tømming av restavfall og lavere transportkostnader, og miljø i form av gjenbruk. Å ikke være med på ordningen er å kaste penger ut av vinduet. Samtidig som miljøet ivaretas, sparer vi flere tusen kroner i året.

Tømmefrekvensen av bingene er avhengig av både vær og årstid, men gjennomsnittlig regner Skåden med at GLØR henter tre enorme sekker med tomme spylevæske- og oljekanner i uken.

–På dager med ruskete vær fylles bingene opp i løpet av en dag. Nøyaktig hvor mange tonn tomkanner vi leverer årlig har jeg ikke konkrete tall på, men det er et enormt volum som ellers hadde havnet på deponi til ingen nytte, sier han.

Selv om bilister stort sett er flinke til å legge søppel der den hører hjemme, finnes det jo enkelte syndere. Og søppel i bingene betyr ekstraarbeid for stasjonspersonalet.

–Jeg oppfordrer alle til å være bevisste på kildesorteringen. Søppel som havner i bingene for spylervæske- og oljekanner må vi plukke opp og ettersortere, for deretter å kaste på rett plass. Et annet problem er at enkelte kaster oljekanner sammen med spylervæskekanner. I verste fall betyr dette at spylervæskekannene ikke kan gjenvinnes på grunn av forurensing. Min oppfordring til bilfolket er at de kaster rett ting på rett plass. Bingene er tydelig merket, sier Skåden.

Markedssjef i GLØR, Elisabeth Haukaas Bjerke, sier Statoil på Strandtorget har gått foran som et godt eksempel for å vise at det nytter.

–Fra å kun være én stasjon i området som leverer spylervæskekanner til gjenvinning, omfatter ordningen nå alle bensinstasjoner i våre ansvarskommuner. Det vitner om et høyt engasjement. Jeg er stolt på både vegne av oss selv og bensinstasjonene. Vi kan takke Statoil på Strandtorget for at de for tre år siden ble med på pilotprosjektet. Nettopp derfor har ordningen har kommet så langt som den har, sier hun.

–-I dag stiller kundene krav til at bensinstasjonene ivaretar miljøet der det er mulig. Det er et dårlig signal til omgivelsene dersom en stasjon velger å ikke delta på ordningen. Oljebransjen er avhengig av en positiv miljøprofil. Det handler om merkevarebygging og egenprofilering, sier Elisabeth Haukaas Bjerke.

Norske bedrifter blir stadig flinkere til å kildesortere plastfolie. Men skal vi tro informasjonssjef Eirik Oland i Plastretur AS, er det fortsatt et stort potensial innenfor sortering av plastflasker, -kanner og -brett.

– Vi er avhengig av eksempler som Statoil på Strandtorget for å vise at det nytter. De sørger for inspirasjon og motivasjon. Desto mer plastemballasje som gjenvinnes, desto mer olje spares. Olje er tross alt en begrenset ressurs. Istedenfor at de tomme kannene kastes til ingen nytte, får de nå nytt liv i form av nye produkter. Det kan være alt fra kontorstoler til fotballvant for innendørsbaner, sier han.

Powered by Labrador CMS