-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
![NEO Moteur](https://image.bilnorge.no/4073831.webp?imageId=4073831&width=960&height=548&format=jpg)
Utvikler egen modell
Marokko som bilprodusent
Du visste kanskje at Citroën AMI – og de andre Stellantis-versjonene av denne mikrobilen – ble produsert i Marokko. Men i tillegg til fransk lisensproduksjon er Marokko i ferd med å bygge opp sin egen bilfabrikk. Møt Neo.
Dagens Neo er en ganske enkel bil. Røff, som en krysning mellom Jimny og Niva. 3- eller 4-sylindret med henholdsvis 82 og 115 hk.
Motorene kjøpes fra den lokale Stellantis-fabrikken.
Den har 256 cm akselavstand og måler 390 x 172 x 166 cm med en vekt litt over 1100 kg. Karosseriet er et lokalt bygget glassfiberskall.
Den ser ut som et typisk arbeidshest, og på Wiki leser jeg at chassiset er basert på en Willys-konstruksjon fra 2. verdenskrig.
Vanskelig å tro.
Men da er det hyggeligere å tro på nye ambisjoner som ble avslørt i et intervju med Bloomberg nylig.
Mer i vente
Der fortelles det at de er på vei opp til 3000 biler i året, er i samtaler med den Afrikanske utviklingsbanken om investeringer og planlegger sin egen elbil når de har nådd en produksjon på 15.000 forbrenningsbiler per år.
De har allerede sikret seg finansiering fra lokale banker for å kunne bygge en 5 millioner dollars fabrikk nær hovedstaden Rabat. Også kong Mohammed VI står bak og applauderer – han var til stede da den første bilen rullet ut av fabrikken tidligere i år.
At det er et visst behov for biler der, er det liten tvil om. Landet har litt i underkant av 40 millioner innbyggere, har litt over 4 millioner biler på veiene og selger for tiden et sted mellom 150. og 200.000 biler per år.
Målet er nå en egen-konstruert elbil, der de får med 15 lokale marokkanske underleverandører slik at lokalt innhold blir på minst 65 prosent. Dacias elektriske modeller er helt klart benchmarks her.