Volkswagen Beetle: Blikkfang

Den verken bråker eller rister, men ligger støtt og komfortabelt på veien. Likevel insisterer Volkswagen på å kalle den "Boble".

Publisert

VW Beetle
VW Beetle

Først publisert i BIL 6 - 1998.

Aldri har så mange stirret på meg som da jeg kjørte en tur med en Folkevogn Boble 1998-modell. Det vil si. Det var jo selvfølgelig ikke meg (sukk!) som tiltrakk seg damenes oppmerksomhet, men bilen. Nemlig den første nye Folkevogn Boble som ruller på norske veier. Foreløpig vil VW spare oss for den pinlige opplevelsen det er å bli beglodd hele tiden, så Bobla blir ikke å få kjøpt her i Norge før i januar neste år.

Og skulle du få lyst på en, så vit at 600 personer allerede har sikret seg rett til å bestille en av de ca 400 bilene som kommer til Norge neste år. Så står du ikke på listen, må du må nok vente til år 2000 før du kan sette deg bak rattet. Står du derimot på listen, kan du regne med å måtte betale litt mer enn for en tilsvarende utstyrt Golf. For det koster å skille seg ut.

Men ikke alle vil vente, og det er allerede to Volkswagen Beetle – som er det offisielle og korrekte navnet – på norsk jord. For i USA er det fullt mulig å handle Bobler, og det er det noen nordmenn som har gjort. Først ute var Bærum Bilutleie, så det er deres blå Boble vi har fartet rundt i.

Den nye Bobla minner ikke det minste om den gamle. Min siste opplevelse med folkevognen hadde jeg da jeg var student; en 1302 som endte sin karriere hos høgger’n samtidig med at jeg tok eksamen. (Det gikk litt bedre for meg). VW Beetle er i motsetning til min gamle 1302 en ordentlig bil. Ser man nærmere på understell og motor, er det hentet fra Golf alt sammen. Karosseriet er derimot helt spesielt, og har beholdt den gamle fasongen med et rundt tak som ender i runde hjulhus foran og bak på bilen.

Mest Golf
Siden denne bilen har USA-spesifikasjoner har den lett styring og duver mer på veien enn det man er vant til i Golf, det til tross for at understellene er nesten identiske. Etter det vi forstår vil også biler som selges til Europa få samme fjæring og demping og styring.

Innvendig får man litt av den gamle Boblefølelsen med høyt under taket i en lys og luftig kupe. Du sitter midt i bilen bak et dashbord som strekker seg langt fremover. Fronten ser du lite til, så lukeparkering er en prøvelse. Komforten er upåklagelig og kjøreegenskapene tillitvekkende. Den føles faktisk mer stille enn en Golf, bare i motorveifart blir vindsuset merkbart. For deg med gamle minner om din barndoms Boble, vil den største overraskelsen komme når du går bak og åpner motorluka. Der finner du nemlig bare et rommelig bagasjerom. Motoren sitter foran og vil i Norge være en 1,8-liter med 5 ventiler pr sylinder og turbo, en to-liter med 115 hk eller 1,9-liters TDi-motor med 90 hk.

Volkswagen har adoptert den gamle Boblas kjælenavn på engelsk og kaller den nye enkelt og greit for VW Beetle (beetle = engelsk for bille). Noen kaller det hele et kynisk forsøk på å loppe den nostalgiske 68- generasjonen for penger.

Blikkfang
Men bilen fortjener bedre enn som så. For du får faktisk en ting standard i den nye bilen som var tilbehør i den gamle. Nemlig en blomstervase på dashbordet. Men akk, hestehoven og hvitveisen vi hadde plukket hang med hodet allerede etter fem minutter i bilen – det bør være andre grunner en vasen for å kjøpe en Beetle.

Vil du ha oppmerksomhet, så er dette bilen. Som motorjournalist får jeg av og til anledning til å kjøre spesielle biler, men ingen har vakt slik oppsikt som denne.

Powered by Labrador CMS