-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Outback er en bil som er lett å bli glad i. Den har fremkommelighet som mange SUV-er misunner den og er i tillegg en meget komfortabel langturbil.
Det er ikke mer enn fire år siden vi var på lanseringen av femte generasjon i Slovenia, men årsaken til at den nå fornyes igjen, som 2020-modell, er at den skal over på Subarus globale plattform som etter hvert benyttes av samtlige modeller i familien.
Selvsagt er den utstyrt med Subarus anerkjente Symmetrical All-Wheel Drive og sikkerhetssystemet EyeSight Driver Assist Technology som er standard i alle moderne Subaruer og sørger for fremkommelighet og sikkerhet på et meget høyt nivå.
Nytt i 2020-utgaven er en stor 11,6-tommers skjerm som del av Subarus Starlink multimedia-system – den største skjerm noensinne i en Subaru. En annen nyhet, i alle fall i den amerikanske versjonen, er at Outback for første gang siden 2009 kan leveres med turbomotor.
En bakkeklaring på 220 mm får mange såkalte SUV-er til å rødme, og firehjulsdriften kombinert med Hill Descent Control tar deg like sikkert opp som ned meget bratte bakker på kronglete grusveier.
Turbomotoren har et slagvolum på 2,4 liter og yter 260 hestekrefter med et maksimalt dreiemoment på 375 Newtonmeter i området 2000-4800 omdreininger.
Alternativet i USA er en normalt pustende 2,5-liter med 182 hk, men her må du opp i 4400 omdreininger for å hente frem det maksimale momentet på 238 Nm.
Begge motorer er selvsagt boxere, og de leveres i kombinasjon med en CVT automatkasse med åtte manuelle trinn som kan styres fra hendler på rattet.
Utgaven med turbo kan trekke en henger på inntil 1587 kg, som skal være den høyeste tilhengervekt i Outbacks i historie. Med en bensintank på hele 70 liter har 2,5-literen en oppgitt rekkevidde etter amerikansk målemetode på hele 600 miles (965 km) på en fylling.
Når Subarus globale plattform er optimalisert for Outback gir den ifølge produsenten en struktur som er 70 prosent stivere enn hos forgjengeren.
Kollisjonssikkeheten er kraftig forbedret siden det nye karosseriet absorberer 40 prosent mer energi enn dagens modell.
Standard i alle modeller er EyeSight sikkerhetssystem som nå også inkluderer avansert adaptiv cruise-kontroll med automatisk filsentrering.
Standard er også tretthetsvarsler som bruker et infrarødt kamera til å overvåke førerens ansiktsuttrykk og varsle dersom han eller hun er i ferd med å sovne.
Nye Outback er større enn forgjengeren i alle retninger med en lengde på 486 cm, en bredde på 185,5 og en høyde på 168 cm over en akselavstand på 274,5 cm.
Selv om nye Outback nå er vist i USA må vi regne med det tar et års tid før den debuterer i europeisk drakt. Og hos oss vil den med stor sannsynlighet tilbys med dieselmotor.
Ifølge OFV var Outback nest mest solgte Subaru i Norge i 2018, kun slått av XV. Hittil i år troner den øverst på statistikken.
– Subaru selger drøye 700.000 av totalt en million produserte biler til USA, så derfor er USA først ute med å lansere nye modeller. Nye Outback vises på New York Motor Show, og vi ser frem til å lansere den i Norge. Når, og med hvilke motoralternativer, kan vi ikke si noe om i denne omgang, sier informasjonsdirektør Stian Thrane hos Subaru Norge i en kommentar.