-
Billakkerer
Møller Bil Romerike AS
-
Konsernleder
Albjerk Bil AS
-
Daglig leder
Motor Forum AS, Drammen
-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
Fremtid - med tilbakeblikk
Peugeot har i dag sluppet de første bildene av et lekkert konsept som skal vises på Paris-utstillingen neste måned. Budskapet er at autonome biler også kan ha sjel.
e-Legend er navnet på den vakre konseptbilen som har klare linjer tilbake til Pininfarina-designede Peugeot 504 Coupé som debuterte i 1969.
– Vi hadde ikke til hensikt å re-designe 504 Coupé, sier designsjef Gilles Vidalle. – Vi ville bare demonstrere at fremtiden også kan være spennende. Det fins aspekter og detaljer som knytter den til klassikeren, men den er ikke ment å være en neo-retro.
Detaljer som knytter de to modellene sammen, i tillegg til coupéformen, er modellbetegnelsen på det buede panseret, sort trim nederst på takpillaren, knivskarpe støtfangere og proporsjonene som tydelig signaliserer at dette er en sportscoupé med langt panser.
Fremtidskonseptet har selvsagt autonome egenskaper, men det kan også kjøres manuelt.
Man kan velge mellom to autonome modi, SOFT som prioriterer avslappende komfort for de ombordværende der den digitale informasjonen på bilens mange skjermer begrenses til et minimum.
Innstilt på SHARP blir miljøet et helt annet. Her dukker det opp store skjermer og en mengde tilkoblingsmuligheter som lar passasjerene bedrive sine aktiviteter på sosiale nettverk, sjekke kalendere, skrive mailer etc.
Felles for de autonome innstillingene er at ratt trekker seg tilbake og avdekker en 49-tommers buet skjerm. Seteryggene bøyes lett bakover for å gi en mer komfortabel sittestilling. De viktigste kontrollorganer blir likevel tilgjengelige via senterkonsollen som er integrert i førersetet.
Man kan også velge mellom to manuelle modi. LEGEND er cruising mode der alle betjeningsorganer og instrumenter man kjenner fra 504 Coupé er rekonstruert i digital utgave. BOOST gir dynamiske kjøreegenskaper takket være en kraftig elmotor.
Peugeot presenterer sin nye teknologipartner Houndify gjennom e-Legend Concept. De sørger for en stemmestyrt personlig assistent som bistår under autonom kjøring.
Med enkle kommandoer kan «sjåføren» endre kjørestil, høre på sin favorittmusikk eller til og med åpne de elektrisk styrte dørene.
Systemet er foreløpig tilpasset 17 språk, og det skal gradvis implementeres i Peugeots produksjonsmodeller i løpet av de neste to årene.
Focal er partner på den akustiske fronten, og deres oppgave er å sørge for optimal lyddistribusjon for hver enkelt passasjer.
For eksempel kan anlegget sende navigasjonsmeldinger til føreren mens sidepassasjeren nyter musikk og barna i baksetet er opptatt med sine spill eller filmer.
Nå er e-Legend selvsagt et rent konsept som aldri vil realiseres, men dimensjonene er realistiske med en lengde på 465 cm, en bredde på 193 cm og en høyde på 137 cm over en akselavstand på 269 cm.
Selvsagt er den utstyrt med 100 prosent elektrisk drivlinje. Batteripakken har en kapasitet på 100 kWt og gir en potensiell rekkevidde på 500 kilometer etter WLTP-protokollen. Med hurtiglading skal du kunne «fylle tanken» på 25 minutter – også via induksjon.
Motoren byr på 800 Newtonmeter og en samlet effekt på 340 kW (462 hk) som fordeles til alle fire hjørner. Null til hundre på under fire og toppfart på 220 km/t burde dekke det daglige behovet.