-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
20 tommer store hjul ny familiebilstandard
For 20 år siden var Renault Scenic den smarteste og mest nyskapende kompaktbilen. Nå er den først og fremst en flott MPV med digre hjul som største framskritt.
Ikke le av min tilsynelatende syrlige innledning, den er slett ikke ment slik. For i hjulene på fjerde generasjon av Renault Scenic skjuler det seg en innovasjon som i fremtiden like gjerne kommer til å bli en del av min som din hverdag, uavhengig om vi kjøper Scenic eller ei.
20 tommer var en gang store hjul, veldig store og ofte forbundet med digre offroadere. Men nå oppleves det ikke stort lenger.
Det er mange år siden en VW Golf rullet på 195/65/15 hjul. Nå er både 16 og 17 tommer standard for helt alminnelige familiebiler, biler som uten blygsel jåles opp til 18 tommer.
Flott ser det ut, men ulempen ligger i at brede dekk med lav profil øker rullemotstanden – og gjennom det også forbruket.
BMW var de første som brøt dette mønsteret i såkalt moderne tid. For å gjøre elektriske i3 riktig innovativ, utstyrte BMW bilen med 19 tommer store, men ganske smale hjul (155/70/19 foran og 175/70/19 bak).
Selv om i3 er et dagligdags syn på norske veier, det ruller nå tusenvis av dem her, er den likevel en raritet på kontinentet med tilsvarende høy pris på erstatningshjul. Særlig dekk tilpasset norsk vinter var svindyre til å begynne med.
Alt dette endres når Renault sammen med de store dekkprodusentene har tatt fram dimensjonen 195/55/20 til Scenic.
Irina Zaretskaya, programdirektør for Scenic, sier til BilNorge at Renault har kommet fram til avtale med tre av de største dekkleverandørene om at dimensjonen ikke skal koste mer enn 17 tommer store hjul i normal bredde.
Når en såpass stor produsent som Renault gjør dette på en volumbil, ligger det i kortene at det bare er starten; hjulene blir igjen smalere, men høyere.
Designerne er de første som gleder seg. Se bare på skissene de lager? De har alltid store hjul.
Bak ligger likevel kravet fra EU om at nye personbiler i gjennomsnitt ikke skal slippe ut mer enn 95 gram CO2/km fra 2021.
Fjerde generasjon Scenic slippes i Norge utpå ettervinteren. Renault bygger den som kort med fem seter, og som lang med fem og sju seter.
Det er kun den lange som er aktuell for Norge med antydet startpris rundt 340.000 kroner. Der befinner VW Touran og Opel Zafira seg samtidig som det er litt mer enn Ford forlanger for Grand C-Max, tre viktige konkurrenter til Grand Scenic.
Tre motorer vil være de mest aktuelle i Norge: 130 hk bensin samt 110/130 hk diesel. En lett hybridisering (+14 el-hk på 110 hk diesel) vil neppe være aktuell i Norge så lenge byrådet i Oslo helst ikke vil se dieselbiler, uansett hvor miljøgode de måtte være.
Jeg skrev innledningsvis at Scenic var en av de mest spennende familiebiler da den kom i 1996. Men trygging av bunnlinjen hos Renault tok livet av den ene banebrytende bilen etter den andre. Og Scenic er en av dem som nå er skapt om til en flott, men ganske tradisjonell flerbruksbil med overraskende konvensjonelle setekonfigurasjoner.
Det smarteste inne i bilen er den digre hanskeromskuffen med plass til halve helgebagasjen. Dessuten har Renault beholdt de ikke altfor små smuglerrommene i gulvet.
I år 2000 solgte Renault 1131 Scenic i Norge. Neste år skrus målet ned til 200
Motor: | R4, 1461 ccm, turbodiesel |
Effekt: | 110 hk |
Moment: | 260 Nm |
Drivlinje: | 6M, forhjulsdrift |
Forbruk: | 0,40 l/mil – 104 g CO2/km |
Mål LxBxH: | 463 x 187 x 166 cm |
Akselavstand: | 258 cm |
Bagasjerom: | 189 – 533 (7/5 seter) (VDA) |
Tilhengervekt: | 1875 kg |
Pris fra: | Antydet 340.000 |