-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Nytt tysk superbilforsøk
Selvfølgelig trist at så mange tyske sportsbilprodusenter har forsvunnet. Men nå er det en ny som prøver seg.
Wiesmann og Artega er bare to av de tyske småbilprodusentene, med en hang til det sportslige, som har forsvunnet de siste årene.
Og min favoritt da, Melkus. Med røtter tilbake til DDR og stinkende, hysteriske, topptrimmede totakts Wartburg-motorer. Som også måtte legge inn årene.
Men de lever fremdeles som stor BMW-forhandler i Dresden / Chemnitz området, og er også i ferd med å utvikle en spennende konsulentavdeling.
Og det er her den nye bilen kommer inn. VSpeed kaller et nytt firma seg, som har ambisjoner om å bygge noen ganske skikkelige biler som de kaller V77.
Melkus-hjelp
Disse gikk til Melkus Consulting med sine planer, og Melkus tegnet og konstruert og bygde modeller og prototyper og la opp til produksjon – i den grad vi kan kalle ti biler ad gangen for produksjon.
Vi skal kanskje ikke påkalle for stor oppmerksomhet rundt konsulent-virksomheten heller. Bilen er nemlig basert på en Corvette, egentlig er det bare front og hekk som er endret.
Men når vi snakker om 320 km/t skal man være ganske omhyggelig med front og hekk – det bør by på stabil aerodynamikk med solid marktrykk – og i hvert fall ikke løft – i slike hastigheter.
Du finner 6,2-liters Corvette-motoren her også, med 477 hester før noen begynner å fikle på den. Og det er det mange muligheter for. 634 hk i Z06-versjonen for eksempel.
Lettet
Med 1399 kg er den nesten 150 kg lettere enn Corvetten – de delene som er montert på i etterkant er alle lavkarbo karbonbiter.
Målene er heller ikke de samme. Den er litt lavere, 122 cm, mens bredden har økt med 9 cm til 195 cm og lengden har økt med til 453 cm.
VSpeed forteller meg også at de har et bagasjeromvolum på 500 liter. Jeg er redd for at GM fullstendig har glemt å fortelle meg hvor stort deres er.
Så fortelles det altså både om 320 km/t og om 3,9 sekunder til 100 – beskjedent, slappere enn en rimelig Corvette-tid faktisk.
Kanskje årsaken er at føreren har det for godt, for det innvendige miljøet er også Melkus. Og de er gode på stoffer og skinn, og har en egen søm-avdeling som både kan legge til rette for, og selv utføre innredningsarbeider for luksus- & sportsbiler.
Sepp heter den nåværende Melkusen som har stått for denne utviklingen. Selv om det kanskje ikke virker så stort har de brukt tre år på prosjektet.
Og VSpeed-sjefen, Bernd Nömer, er nå klar til å ta imot bestillinger på de tolv første som skal produseres. Han regner med at byggetiden for hver av dem vil være to-tre måneder.