Opel Omega 1998

Opel har oppgradert Omega når den nå kommer som ‘98-årgang. Høyere sikkerhet og ny TDi-motor er stikkordene.

Publisert

Opel Omega
Opel Omega

Først publisert i BIL 11 - 1997.

Av tre viktige forbedringer på den nye Opel Omega, er det bare én som er synlig på utsiden. Gassutladningslykter, eller Xenon-lyskastere, er nå standardutstyr på alle Omega-modeller. Disse lyskasterne, som rekker lengre og lyser opp veien bedre enn vanlige halogenlykter, er selvfølgelig kombinert med dynamisk justering av lyktene, altså automatisk kompensasjon for endringer i lyktenes vertikale nivå. En "usynlig" nyhet er at sidekollisjonsputer nå er fast inventar.

For den som har sans for dieselbiler, er det uten tvil den nye TDi-motoren som er den store nyheten. Etter at Opel i fjor så smått introduserte en to-liters direkteinnsprøytet dieselmotor i Vectra, har de nå tatt skrittet fullt ut og tilbyr dieselmotoren med høytrykkturbo, direkte innsprøyting og fire ventiler pr sylinder på såvel Vectra og Sintra som Omega.

Selv om den nye TDi-motoren, som er en rekkefirer, fortsatt har et forbrenningsvolum på 2,0 liter, har effekten økt fra 82 hk i fjorårets Di-versjon til 100 hk. Dette gjelder i Omega og Vectra. Sintra-utgaven er noe kraftigere, nemlig 2,2 liter og 115 hk, blant annet for å veie opp for tyngre bil. Både Di-motoren og de to TDi-motorene med 2 og 2,2 liter sylindervolum, bruker en Garrett T15 turbolader, men ladetrykket er økt fra 0,84 til henholdsvis 0,90 og 0,95 bar for 2 og 2,2-literen. Begge TDi-motorene er utstyrt med ladeluftkjøler.

Dreiemoment der det trengs
Ved siden av et lavere støynivå er det motorens fleksibilitet som er merkbart forbedret i forhold til Opels første direkteinnsprøytede dieselmotor, Di-motoren med lavtrykkturbo som ble lansert i Vectra i fjor. TDi 2-literen yter 18 hk og 20 Nm mer enn Di-motoren. Samtidig er det maksimale dreiemomentet i TDi-motoren tilgjengelig over et så bredt turtallsområde som fra 1600 til 2750 omdreininger. Og det er nettopp innenfor dette området du holder deg ved normal kjøring. I femtegear ved 80 km/t leste vi av 1800 omdreininger, og i tredjegear ved 50 km/t pekte turtellernåla på 2000 omdreininger.

Riktignok er ikke motoren særlig rask. Omega akselererer fra 0 til 100 km/t på 15 sekunder, men under vanlig landeveiskjøring er det fleksibiliteten som er motorens styrke. Du behøver ikke bruke mye krefter på å flytte gearspaken. For kuriositetens skyld kan vi nevne at Omegaen bruker 18 sekunder på å flytte speedometernåla fra 80 til 120 km/t, hele tiden i femtegear.

Endret bensinmotor
Bensinversjonen av tolitersmotoren er også omkonstruert og utstyrt med to balanseaksler som bidrar til mindre vibrasjoner og redusert støy. Støyen påvirkes også i positiv retning ved at innsugningssystemet er modifisert, og dessuten er motorblokken forsterket og veivakselopplagringener forbedret.

En fjerde nyhet er standardutstyr på de to V6-modellene (2,5- og 3,0-liter bensinmotor), nemlig antispinnsystemet. Som tidligere hindrer det bakhjulene fra å spinne under akselerasjon, men det fungerer også som differensialbrems når ett hjul spinner ved å aktivere bremsene på det hjulet.

DETTE ER OPEL OMEGA 2.0 TDi:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og 4 ventiler pr sylinder. Direkte dieselinnsprøyting, Garrett T15 turbolader og ladeluftkjøler. Kompresjon: 18,5:1. Ladetrykk: 0,90 bar. Boring x slaglengde: 84x90 mm. Sylindervolum: 1994 ccm. 74 kW (100 hk) v/4300 o/min. 205 Nm v/1600-2750 o/min.
Akselerasjon 0-100 km/t: 15,0 sek.
Toppfart: 186 km/t.
Forbruk (EU-97):
Bykjøring:
0,94 l/mil.
Landevei: 0,56 l/mil.
Snitt: 0,69 l/mil.

Powered by Labrador CMS