Opel Omega 2.2

Omega er verken prangende eller oppsiktsvekkende. Den er et aktuelt valg for deg som vil ha en diskret storbil.

Publisert

Først publisert i BIL 4 - 2000.

Med en prislapp på 400.000 kroner er vi oppe på et nivå hvor prestisje og status ofte er med på å påvirke bilvalget. Men det er også mange som vil ha en "antistatusbil" nettopp for å dempe signaleffekten av å kjøre dyr bil. Med sitt anonyme og lite prangende ytre er Opel Omega i så måte et mer naturlig valg enn en Mercedes eller BMW.

Førersetet har rikelig reguleringsmonn i lengderetningen og setet gir god sidestøtte både i ryggen og sitteputen. Samtidig er begge forsetene utstyrt med korsryggstøtte. Innstillingen av rattet lever ikke helt opp til hva vi forventer av en moderne bil. Her er det ingen justering i lengderetningen, og høydereguleringen består av fire faste posisjoner. Trinnløs regulering hadde vært en fordel. Omega har en tiltalende midtkonsoll hvor vi finner alle betjeningsfunksjoner for både det elektroniske klimaanlegget og den integrerte radioen. Når både klimainnstillingen og all informasjon fra kjørekomputer og radio vises digitalt, er det et paradoks at trippteller og kilometerteller er av den gammeldagse typen med rullende tellerverk.

Ikke antispinn
Det er også overraskende at en så stor bil med bakhjulsdrift ikke er utstyrt med antispinnsystem som standard. Mens alle bakhjulsdrevne konkurrenter er utstyrt med slikt system, er det bare i kombinasjon med V6-motor du får det i Omega. Antispinnregulering og stabilitetskontroll er for sikkerhetsutstyr å regne i en bakhjulsdreven bil. Ellers er det nemlig lite å utsette på utstyrsnivået, for her finner vi blant annet fire kollisjonsputer, beltestrammere og aktive hodestøtter foran, tre hodestøtter bak, elektriske vindusheiser, xenon nærlys, høytrykksspyler for hovedlys samt klimaanlegg blant standardutstyret. Vår Elegance har dessuten kjørekomputer, elektrisk soltak, lettmetallfelger og automatisk nivåregulering på listen.

2,2-literen er sterk nok til å flytte den 1.600 kg tunge bilen uanstrengt og forholdsvis kjapt, men forvent ingen racerbil. Det er kort sprang opp fra den minste motoren i Omega-programmet, nemlig 2,0-literen med 136 hk. Hvis du hyppig kjører med mange passasjerer eller tung last, bør du vurdere en av de to V-sekserne, det vil si 2,5-liter med 170 hk eller 3-literen med 211 hk. Disse motorene oppnår også det maksimale dreiemomentet ved et lavere turtall. Medaljens bakside er at du må punge ut med 144.000 kroner mer for Omega med sistnevnte motor under panseret enn for vår prøvebil.

Komfort i høysetet
Opels firetrinns automatkasse er ikke blant de raskeste til å sjalte, og spesielt ved kaldstart måtte den bli "varm i trøya" før utvekslingen jobbet i harmoni med turtallet. Vil du ha et mer kontant skyv, hjelper det å koble inn sportprogrammet, men med høyere turtall øker selvfølgelig også forbruket noe. Gearkassen har også "vinterknapp " for å sikre myk igangkjøring på glatt føre.

Omega henvender seg i første rekke til dem som vil ha en behagelig transport, her er det ikke sportslige kjøreegenskaper som er fremtredende. Komforten er god på de aller fleste typer underlag, samtidig som støydempingen er eksemplarisk både mot motoren og hjulene. Omega har egenskaper og kvaliteter som gjør at den matcher de fleste konkurrentene, men på vinterføre savner vi et antispinnsystemet, eller aller helst vil vi ha et stabilitetskontroll.

OPEL OMEGA 2.2 Elegance aut.:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og 4 ventiler pr sylinder. 2198 ccm. 106 kW (144 hk) v/5400 o/min. 205 Nm v/4000 o/min.
Transmisjon:
Bakhjulsdrift. Firetrinns automatisk gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS.
Dekk: 225/55HR16.
Mål: Lengde: 489,8 cm. Bredde: 177,6 cm. Høyde: 145,5 cm. Akselavstand: 273,0 cm. Sporvidde f/b: 151,4/153,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1625 kg. Tillatt totalvekt: 2090 kg.
Volum:
Bagasjerom: 530 liter (VDA). Tank: 75 liter.
Aks. 0 - 100: 11,5 sek.
Toppfart: 206 km/t
Forbruk by: 1,43 l/mil
Forbruk landevei: 0,78 l/mil
Forbruk snitt: 1,02 l/mil
CO2-utslipp: 245 g/km
Pris: kr 399.700,-
Forbruk og CO2-utslipp i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS