Opel Omega

Opels topp of the line-modell har fått en forsiktig facelift og ikke mindre enn 2.400 endringer. Det gir Mercedes og BMW sterkere konkurranse.

Publisert

Først publisert i BIL 10 - 1999.

Det er ikke lett å bryne seg mot Mercedes i storbilmarkedet. Selv om Opel Omega gjør en hederlig innsats, må de se seg slått av E-Klasse. Men de er til stede og med en bil som absolutt tåler å matches mot Mercedeser med tilsvarende motorstørrelser, ikke minst på grunn av meget gunstige priser. En Omega 2.0 GL koster 332.300 kroner, mens tilsvarende motoriserte E-Klassemodell koster drøyt 416.570 kroner. Nå regner ikke Opel Norge med at to-literen blir bestselgeren i det nye Omegaprogrammet. Den rollen vil sannsynligvis den nye 2,2-literen få. Med en prislapp på 345.800 kroner faller også den gunstig sammenlignet med konkurrenten fra Stuttgart.

Den nye 2,2-literen er en rekkefirer med to overliggende kamaksler, 16 ventiler, direktetenning med en coil for hver sylinder og bankefølere for hver sylinder. I tillegg til den vanlige treveiskatalysatoren må eksosen også gjennom en primærkatalysator som sørger for at eksosrensingen er effektiv helt fra start. 2.2-literen har bare 8 hk og 20 Nm mer å rutte med enn toliteren, men ved å legge dreiemomentet over et bredt turtallsregister, er den nye motoren blitt smidigere og mer trekkvillig. Den har for eksempel mer enn 190 Nm fra ca 2.200 til 5.200 o/min.

Mye bil
En rask prøvetur med en 2.2 stasjonsvogn på tyske veier avslørte at dette ikke er nok til å gjøre Omega til noen sportslig familiebil. En tørrvekt på 1.665 kg er rett og slett mye bil, og det sørger for å dempe akselerasjonsegenskapene. Stasjonsvognen bruker ca et sekund lengre enn sedanen fra 0 til 100 km/t. Velger du firetrinns automatkasse i stedet for den femtrinns manuelle kassen, tar det ytterligere et sekund til 100 km/t. Automatkassen vil likevel gi bedre ytelser ved at den sjalter kvikkere og utnytter motoren mer uanstrengt. Selv om du ikke er i tvil om at dette er en firer, går den svært behagelig. Opel har nemlig montert to balanseaksler som sørger for å redusere motorens vibrasjoner.

Sammen med de mange andre endringene, hvorav mange er myntet nettopp på å bedre komforten, gir denne motoren svært god kjørekomfort og et meget behagelig støynivå. Kjøreegenskapene er også finpusset, blant annet i form at nytilpassede støtdempere og fjærer. Hjulopphengene er ellers uendret. Bremsene er også som i forgjengeren, men en bremseforsterker (Opel kaller den "Quick Power) sørger for at bremsetrykket bygges opp raskere og skal i gjennomsnitt gi 1 meter kortere bremsestrekning fra 100 km/t. Quick Power måler hvor raskt bremsepedalen aktiveres og øker bremsetrykket til 69 bar i løpet av 150 millisekunder hvis den det tråkkes så raskt på bremsepedalen at det registreres som om sjåføren ønsker en kraftig oppbremsing.

Omega er i utgangspunktet ikke spesielt sportslig. Med 2,2-literen er det heller ikke stort behov for sportsunderstell, men velger du en av V6-motorene kan det være på sin plass. Sportsunderstellet senker karosseriet 15 mm og består av fjærer og støtdempere med fastere innstilling. Det kombineres med 17-tommers lettmetallfelger med Michelin Pilot SX 235/45R17-dekk.

Aktive hodestøtter
Opel har forbedret sikkerheten i Omega blant annet ved å montere forseter med aktive hodestøtter, en patent de har fått fra Saab og som sørger for at hodestøttene skyves opp og forover når kroppen skyves inn i seteryggen ved for eksempel en påkjørsel bakfra. Active Head Restraint, som systemet heter, kan aktiviseres flere ganger og må ikke byttes når det har vært aktivert. I tillegg til de aktive hodestøttene er sidekollisjonsputer standard, men Omega har fortsatt ikke fått hodekollisjonsputer.

En av de største nyhetene i Omega finner vi i det elektronisk styrte klimaanlegget. Nytt er følere som registrere om luften er ekstremt forurenset av for eksempel dieseleksos og som da automatisk resirkulerer luften i kupéen til luften igjen blir renere. Ved sterke lukter vil luften føres gjennom et kullfilter. Sammen med et pollenfilter sørger disse to ekstrafinessene for at Omega har et av markedets mest effektive friskluftanlegg.

Det nye kommunikasjonssystemet har blant annet mulighet for mobiltelefon, radio, CD-skifter for fire CD, navigasjonssystem og Opels satellittsystem som ved en ufrivillig stopp kan lokalisere en bil selv om sjåføren ikke er helt sikker på sin nøyaktige posisjon. Mens stereoanlegg og navigasjonssystem er ekstrautstyr, er klimaanlegget standard.

Mye utstyr
Omega har en omfattende utstyrspakke som foruten de faste postene og litt til også inkluderer differensialbrems for alle modeller unntatt de med V6-motorer, de har antispinnregulering. Radio og CDspiller med rattbetjening og åtte høyttalere er også standard. Stabilitetskontroll finner du derimot ikke, og det blir ikke tilgjengelig i Omega før det kommer en helt ny modell.

To-litersmotoren står ikke lenger oppført i Opels papirer, men Opel Norge vil fortsatt ha prislederen i sine prislister. 2,2-literen vil nok ta det største volumet, mens de som vil ha V6-komfort kan velge mellom 2,5- og 3-liters motorer. Er du markedet for dieselmotor, er 2,5-literen mitt tips. Erfaringene fra Tyskland er at 2-literen med sine 100 hk og 205 Nm er vel slapp.

I Norge står stasjonsvognen for tett oppunder 70% av Omega-salget, og det er ingen grunn til å tro at den trenden vil snu.

På Frankfurt-utstillingen viste Opel Omega V8.com, en konseptbil som slett ikke er så langt unna hva motorisering angår. Allerede neste år vil nemlig Opel presentere Omega med en 5,7-liters V8-motor – samme motor som brukes i Corvette!

Dette er Opel Omega:

Lengde:Bredde: Høyde:Akselavstand:Sporvidde f/b:Bagasjeromvolum:Tankvolum:
Powered by Labrador CMS