Det perfekte kompromiss?

Ønsker du deg crossover? Familiebil? Sportsbil? Hvis svaret er ja, skal du vite at Volkswagen T-Roc R er rene kinderegget som oppfyller tre ønsker på en gang. Hvis man ser bort i fra de fire enderørene og et og annet designelement, kunne bilen sett ut som en hvilken som helst annen crossover.

Publisert

Først publisert i Bladet BIL nummer 6/2020.

R-emblemet røper at dette er en sportsbil! Det samme gjør lydbildet. Motoren er hentet fra Golf R. Det vil si en to-liters bensinmotor som Volkswagen har skremt 300 hk ut av. Som i Golf-en, er firehjulstrekk standard og hjelper til når du tar sprinten fra 0 til 100 km/t på 4,8 sekunder. Det er kjapt i en liten SUV!

Brum!

Hvis du er av dem som helst vil kjenne det i rumpa når du kjører over en sigarettsneip, kan T-Roc R fort bli en skuffelse. Oppsettet er ikke så stivt som man kunne ventet/fryktet. Det gjør bilen til en familiefrakter uten altfor mange klager fra baksetet. Likevel er heldigvis de sportslige egenskapene fortsatt prioritert fremfor komfort.

Finn noen småveier med svinger og kos deg. Et høyere tyngdepunkt enn donorbilen Golf betyr mindre gocart-følelse.

Praktisk sportsbil

De praktiske egenskapene skal jeg la ligge. Egne offroad-program kunne tydet på at bilen har noen å gjøre utenfor asfalten, men bakkeklaringen er ikke all verden. Den oppgis til 16 cm. Det er allikevel ikke dårlig for en sportsbil. Testbilen hadde til og med hengerfeste. Bagasjerom og plass i kupeen er nok for små familier.

Hvis jeg hadde bodd i Tyskland, med fri fart på Autobahn, kunne R hatt noe for seg. Bare tanken på å dra på i akselerasjonsfeltet inn på tyske motorveier, fremstår som en våt drøm. Den må kjøres relativt bøllete for å være i sitt ess, noe ordensmaktene her hjemme ikke nødvendigvis synes er greit.

T-Roc R fremstår som urokråken i en tid hvor alle på død og liv skal ha bil med ledning. Kjøper du den røffe crossover-en, skal du vite at bare avgiftene til staten er nok til å plante en liten skog. For ikke å snakke om bensinavgiftene. Den lille sportsbilen er naturligvis tørst, men hyppige besøk på bensinstasjonen tar neppe knekken på familieøkonomien.

En startpris på rundt 530.000 kroner fremstår imidlertid nesten som billig. Selv en prislapp på under 700.000 kroner for den velutstyrte testbilen er ingen upris. For noen år siden, før avgiftssystemet ble endret, ville prisen vært en helt annen med så høy effekt.

Vi synes:

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS