-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
PRØVEKJØRT:
Renault Clio Sport 2,0 16V
Titangrå, med brede frontlykter, 15 tommer lettmetallfelger og hele 169 hk er Clio Sport klar for hjemmemarkedet. Til Norge kommer den ikke før etter sommeren.

Skinn og aluminium
Utvendig er denne lommeraketten beskjedent stylet. Det er bare fronten med store luftinntak og større lykter som røper at den ikke er en vanlig Clio. Innvendig er det skinn og aluminium det handler om – her er det ikke mulig å unngå å suge inn en sportslig følelse med en gang man setter seg inn i de tiltalende setene. Hvite instrumenter, aluminiumdekor på midtkonsoll og dører, aluminiumpedaler og blågrått skinntrekk på seter og ratt gir klar beskjed om at dette er fjernt fra grunnversjonen.
Lavt tyngdepunkt
Med tanke på ytelser er Clio Sport en verdig arvtaker etter Clio Williams. Hele 19 hester mer og nøyaktig ett sekund raskere fra null til hundre viser fasiten, og dette merkes når du behandler gasspedalen. Brede dekk, nærmere bestemt 195/50 på 15-tommers felg, hjelper deg å overføre kreftene til underlaget, men selv med 63% av vekten på forhjulene, skal ikke høyrefoten være spesielt tung for å få hjulspinn på tørr asfalt. Bilens tyngdepunkt er 15 mm lavere enn på standardutgaven, og stabiliteten er ytterligere forbedret ved at sporvidden er økt med hele 27 mm foran og 17 mm bak.
Motorens ytelseskurve er bratt og jevnt stigende til over 6.000 o/min, og i praksis betyr det at den trenger turtall på over 4.000 o/min for virkelig å vise muskler. Her er det ingen turbo som gir deg et kick, men variable ventiltider bidrar til bedre sylinderfylling og bedre dreiemoment ved middels turtall, uten at det går på bekostning av ytelsen ved full belastning og høye hastigheter.
To-trinns turtallssperre
Turtallssperren tar hensyn til hvilket gear som ligger inne; i første og andre kutter den ved 7.250 o/min. En lampe, i form av et gearspak symbol, lyser opp ved 7.000 o/min og varsler at du har mindre enn et halvt sekund før motoren sperrer. I de tre øverste gearene slår sperren inn ved 250 o/min lavere turtall.
Med så mye fraspark og 220 km/t toppfart, er det nærmest en selvfølge at Clio Sport også er utstyrt med bedre bremser enn standardversjonen. Med 238 mm er skivediameteren bak 35 mm større, og foran er diameteren økt fra 259 til 280 mm.
Ingen volumselger
Clio Sport blir ingen volumselger, tvert imot blir den ganske eksklusiv. Etter introduksjonen her hjemme på ettersommeren regner importøren med å selge ti biler i år. Heller ikke resten av Europa kommer til å bli oversvømmet av Clio Sport. Den produseres i Dieppe i Normandie i et beskjedent omfang av 33 biler om dagen.
Også V-sekser
Om Clio Sport med toliter kan kalles et råskinn, hva skal vi da si når bilen kommer med en treliters V6-motor med 250 hk? Dette er i utgangspunktet samme motor som brukes i Laguna og Espace samt i Clio Trophy. Renault henter ut 194 hk fra denne motoren i Laguna, mens den i trimmet Trophy-utgave byr på hele 285 hk. I september er 250-hesteren klar for Clio Sport på det franske markedet.
Av Trygve Bæra – Bilnorge.no