-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Touran på gang
Volkswagen er godt i gang med utviklingen av en ny Touran, selv om dagens modell bare er fire år gammel.
Det var våren 2003 Volkswagen lanserte førsteutgaven av sin kompakte MPV, og den ble raskt en populær modell – ikke minst i Norge hvor den også kunne registreres som varebil på grønne skilter.
Fire år sener fulgte en Cross-variant som hadde de samme egenskapene, men med detaljer som ga den et visst off-road-preg.
Storselger
I de beste årene ble det solgt over 5000 Touran i Norge, jevnt fordelt på varebil og personbil. Men de siste årene har salget ligget på et par tusen totalt.
Det skyldes nok primært at SUVer er mer trendy enn flerbruksbiler, selv om sistnevnte i mange tilfeller er bedre egnet for barnefamilier.
Dagens modell er andre generasjon og kom på markedet i 2010, men selv om det fikk et mer moderne utseende og nye drivlinjer, hadde den mye til felles med forgjengeren - blant annet plattformen som den også delte med Golf V.
Fleksibel
Og plattformen er nok en av grunnene til at vi nå får et tidlig generasjonsskifte. Neste Touran skal nemlig som nye Golf baseres på den fleksible MQB-plattformen som danner grunnlag for en rekke modeller fra VW-konsernet i årene fremover.
Plattformen sørger for betydelig vektreduksjon, og kombinert med moderne drivlinjer kan vi forvente at neste generasjon Touran har lavere forbruk og utslipp enn dagens modell.
Den vil ha en mer moderne innredning som bl.a. innbefatter en ny seteløsning kalt Easy Fold System. Det kommer også mye nytt på utstyrsfronten, både med hensyn til sikkerhet, praktiske løsninger og komfort.
Nye markeder
Mens Touran har gjort suksess på europeiske markeder, er det få andre verdensdeler som har solgt denne modellen. Nå vurderes det å selge modellen i markeder som USA og Kina, noe som kan medføre et større utvalg av drivlinjer.
Nye Touran er trolig på plass i første halvår 2015.