-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Ny Touran på gang
Volkswagen er godt i gang med utviklingen av en ny Touran, selv om dagens modell bare er fire år gammel.
Det var våren 2003 Volkswagen lanserte førsteutgaven av sin kompakte MPV, og den ble raskt en populær modell – ikke minst i Norge hvor den også kunne registreres som varebil på grønne skilter.
Fire år sener fulgte en Cross-variant som hadde de samme egenskapene, men med detaljer som ga den et visst off-road-preg.
Storselger
I de beste årene ble det solgt over 5000 Touran i Norge, jevnt fordelt på varebil og personbil. Men de siste årene har salget ligget på et par tusen totalt.
Det skyldes nok primært at SUVer er mer trendy enn flerbruksbiler, selv om sistnevnte i mange tilfeller er bedre egnet for barnefamilier.
Dagens modell er andre generasjon og kom på markedet i 2010, men selv om det fikk et mer moderne utseende og nye drivlinjer, hadde den mye til felles med forgjengeren - blant annet plattformen som den også delte med Golf V.
Fleksibel
Og plattformen er nok en av grunnene til at vi nå får et tidlig generasjonsskifte. Neste Touran skal nemlig som nye Golf baseres på den fleksible MQB-plattformen som danner grunnlag for en rekke modeller fra VW-konsernet i årene fremover.
Plattformen sørger for betydelig vektreduksjon, og kombinert med moderne drivlinjer kan vi forvente at neste generasjon Touran har lavere forbruk og utslipp enn dagens modell.
Den vil ha en mer moderne innredning som bl.a. innbefatter en ny seteløsning kalt Easy Fold System. Det kommer også mye nytt på utstyrsfronten, både med hensyn til sikkerhet, praktiske løsninger og komfort.
Nye markeder
Mens Touran har gjort suksess på europeiske markeder, er det få andre verdensdeler som har solgt denne modellen. Nå vurderes det å selge modellen i markeder som USA og Kina, noe som kan medføre et større utvalg av drivlinjer.
Nye Touran er trolig på plass i første halvår 2015.