-
VIKING KONTROLL AS:
Takstmann
-
NAF Senter Dal:
Teknisk leder / Arbeidende formann
-
Hedin Performance Cars:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Volmax AS:
Påbygger
-
Auto-skade AS:
Kundemottaker og takstansvarlig
-
Autovia AS:
Verksmester / kundemottaker
-
Bilia Insignia:
Salgssjef, Insignia
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
Ford Focus ST
Svenskene hadde med seg en Volvo V50 T5, som har tilsvarende motor som i Focus ST, på Ring Knutstorp.
Tekst: Geir Andreas Wangsmo
Foto: Mark Bramley, Markus Pentikäinen, Morten Brunsgaard Bek og Kenneth Drabæk
Les hele testen i Bil 8/9-2006 som du finner i bladkiosken nå!
Det er ganske pussig at den samme motoren i to biler basert på samme plattform kan oppleves som så forskjellig – Volvo'en er kvikk nok og til dels morsom å kjøre, men Focus ST går den en høy gang når det gjelder sportslighet.
Volvo'en er nok ikke tenkt som en sportsbil, men det er absolutt Focus ST. Den tøffe lyden, eller skal jeg si de tøffe lydene, den kvikke responsen og alle de herlige detaljene både eksteriørt og interiørt, alt oser av sportslighet.
Inne i kupeen sitter man veldig godt i Recaro-seter, med sort taktrekk, og på toppen av dashbordet er det tre klokker som viser turbotrykk, oljetrykk og oljetemperatur.
Felgene er vel strengt tatt Lamborghini-kopier, men hva gjør vel det når de er så tøffe?
På banen viser ST seg som en habil sportsbil, med god balanse og lite understyring. Den stuper noe under de hardeste nedbremsingene, men Fords RS-avdeling har gjort en god jobb med å gjøre Focus ST underholdende.
Motor: R5 turbo, 2521 ccm
Effekt: 225 hk v/5800 o/min, 320 Nm v/1600 o/min
0-100 km/t: 6,8 sek
Toppfart: 241 km/t
Vekt/effekt: 1281 kg/225 hk = 5,7
Rundetid: 1:19,6 sek
Pris: kr 436.000
- Til hovedartikkel SPC 2006- Akselerasjonstester- Rundetider