Dodge Viper SRT-10
Dodge Viper SRT-10
Dodge Viper SRT-10
Dodge Viper SRT-10
Dodge Viper SRT-10
Dodge Viper SRT-10
Dodge Viper SRT-10
Dodge Viper SRT-10

Dodge Viper SRT-10

I likhet med Lambo’en er dette en åpen toseters supersportsbil med V10-motor, men mens italieneren har kraftkilden rett bak føreren, sitter motoren foran på amerikaneren. .

Publisert Sist oppdatert

Tekst: Geir Andreas Wangsmo
Foto: Mark Bramley, Markus Pentikäinen, Morten Brunsgaard Bek og Kenneth Drabæk

Les hele testen i Bil 8/9-2006 som du finner i bladkiosken nå!

Et slagvolum på hele 8,3 liter sørger for den rette gromlyden, og det er hele 711 Nm dreiemoment å rutte med, i tillegg til de 506 hestekreftene

Viper’n er lang og lav, og ser mer ut som en skikkelig amerikansk muskelbil enn en sportsbil. Og det inntrykket beholdes når man tar den ut på banen – den føles som en stor bil, hvor mye av vekten er foran.

Under hard nedbremsing er den litt urolig, og gjennom svingen kan den være litt vanskelig å holde på linja. Men motoren er mektig, med et overbevisende trøkk fra lave turtall og oppover.

Gearspaken har en litt lang vandring, og får stå ganske i fred siden motoren har så voldsomt drag.

Det morsomste med Viper’n er kanskje når man drar på skikkelig langs rettstrekkene med den voldsomme lyden fra motoren foran og eksosrørene som kommer ut rett foran bakhjulene.

Motor: V10, 8285 ccm
Effekt: 506 hk v/5600 o/min, 711 Nm v/4000 o/min
0-100 km/t: 4,0 sek
Toppfart: 305 km/t
Vekt/effekt: 1565 kg/506 hk = 3,1
Rundetid: 1:13,6 sek
Pris: kr 1.995.000

- Til hovedartikkel SPC 2006- Akselerasjonstester
- Rundetider

Powered by Labrador CMS