-
VIKING KONTROLL AS:
Takstmann
-
NAF Senter Dal:
Teknisk leder / Arbeidende formann
-
Hedin Performance Cars:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Volmax AS:
Påbygger
-
Auto-skade AS:
Kundemottaker og takstansvarlig
-
Autovia AS:
Verksmester / kundemottaker
-
Bilia Insignia:
Salgssjef, Insignia
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
Noble M400
Det britiske merket Noble er ikke så godt kjent ennå, men de hissige bilene som delvis er produsert i Sør-Afrika har høstet mye god kritikk.
Tekst: Geir Andreas Wangsmo
Foto: Mark Bramley, Markus Pentikäinen, Morten Brunsgaard Bek og Kenneth Drabæk
Les hele testen i Bil 8/9-2006 som du finner i bladkiosken nå!
M400 er en midtmotorisert bil med integrert veltebur, skikkelige bøtteseter med firepunktseler, og et minimum av komfort. Selv ABS-bremser og traction control er utelatt her.
Både utvendig og innvendig oser det av racing, med blant annet hekkvinge og diffuser bak.
Den treliters V6-motoren med turbo er oppgitt til 430 hester, og det sier seg selv at det drar godt med en egenvekt på drøye tonnet for denne bilen. Og så utrolig herlig turboeffekt den har!
Når man har dratt ut et gear og skal skifte til neste, kommer en fantastisk poff-lyd fra turboens wastegate.
Etter noen runder på banen med bredere og bredere glis kommer vi inn i depot for å skifte sjåfør. Da tipser bilens eier oss om at vi kan prøve en runde med power-knappen inne.
Power-knappen er helt umerket, nederst på det blanke og simple dashbordet, og med den slått på brukes et annet chipsett for motoren.
Dermed kan man plusse på rundt 100 hester til de 430. Og det som allerede var en skremmende kjapp bil blir et formidabelt monster av en racerbil – vi snakker hjulspinn i godt over 100 km/t, og hysterisk morsomt for de som klarer å mestre den.
Motor: V6 turbo, 2967 ccm
Effekt: 430 hk v/6500 o/min, 529 Nm v/5000 o/min
0-100 km/t: 3,7 sek
Toppfart: 300 km/t
Vekt/effekt: 1060 kg/430 hk = 2,5
Rundetid: 1:11,8 sek
Pris: ca. kr 1.330.000
- Til hovedartikkel SPC 2006- Akselerasjonstester
- Rundetider