Opp til vår tid

Et tall som vil overraske, frappere og kanskje sjokkere deg. Et tall som frem til da har vært fullstendig ukjent i norsk bilhistorie, men som på mange måter er det tallet alt kan regnes ut fra, som er grunnlag for suksess og fiasko, og som også er det tallet vi har beveget oss rundt i hele denne artikkelserien.

Publisert Sist oppdatert

Jeg skal vedde på at du nå er så spent at du nesten ikke kan vente på tallet!

Mens tall-fenomenet er totalt ukjent for mange flere enn deg, skal vi i dag snakke om noe som er såpass ferskt at dette vet du sannsynligvis alt om. Vi skal se på hvilke bilmodeller som solgte best i de siste 10-11 årene, altså fra 1990 – og siden dette året ikke er helt ferdig enda stanser vi ved utgangen av 2000.

Men la oss først sette opp ti-på-topp listen for personbiler så langt i år (ut november 2001), for å se at det tross alt har skjedd en del i 90-årene også. Til venstre for modellbetegnelsen står modellens plass på 2001-ti-på-topp liste, til høyre står modellens plass på den sammenlagte listen fra 1990 til 2000:

  • 1. VW Passat (4)
  • 2. Ford Mondeo (5)
  • 3. Toyota Yaris (41)
  • 4. VW Golf (1)
  • 5. Toyota Avensis (22)
  • 6. Ford Focus (37)
  • 7. Opel Astra (3)
  • 8. Toyota Corolla (2)
  • 9. Toyota RAV4 (-)
  • 10. Peugeot 406 (23)

Som vi ser, dagens liste har omtrent 50/50 nye modeller med nye navn og nye modeller med gamle navn. Den gir altså ingen oppskrift på den evige diskusjonen om nye modeller skal beholde det gamle navnet sitt når de fornyes.

Men nå skal dere ikke holdes på pinebenken mer. Jeg er sikker på at dere lengter dere nesten syke etter dagens 25-på topp liste.

  • VW Golf: 6,1%
  • Toyota Corolla: 5,1%
  • Opel Astra: 3,7%
  • VW Passat/Santana: 3,5%
  • Ford Mondeo: 3,3%
  • Opel Vectra: 3,1%
  • Ford Escort: 2,7%
  • Mazda 323: 2,4%
  • VW Polo/Derby: 2,4%
  • Toyota Carina: 2,3%
  • Nissan Primera: 2,3%
  • Mazda 626: 2,1%
  • Mitsubishi Lancer: 1,9%
  • Opel Corsa: 1,9%
  • Audi A4: 1,6%
  • Honda Civic: 1,3%
  • Mitsubishi Galant: 1,3%
  • Hyundai Accent: 1,2%
  • Renault Megane: 1,2%
  • Ford Fiesta: 1,2%
  • Peugeot 306: 1,1%
  • Toyota Avensis: 1,1%
  • Peugeot 406: 1,1%
  • Suzuki Baleno: 1,0%
  • Volvo S70/V70/850: 1,0%

Og dermed er model-oversikten også tilendebrakt – nesten. For, som vi sa innledningsvis, å kutte en modell akkurat ved et tiår-skifte kan være urettferdig. Kanskje det er Norges mest solgte bilmodell som har ligget som nr. 3 i det ene ti-året og nr. 7 i det andre? Derfor skal vi i neste artikkel, fortelle dere hvilke som er de bilmodellene som oftest har dukket opp i registreringsprotokollene i hele denne perioden som strekker seg fra 1945 til 2000.

BILGENIET:
I 90-årene sa vi hallo til Koreanerne, men det ble forsøkt med import fra andre fjerne land også. Du burde kunne nevne minst 6 andre, når du blir minnet om at ”Jernteppet falt sammen i denne perioden.

Powered by Labrador CMS