Ford Focus RS

Den kommer i blått, bare blått. Den er til forveksling lik en Focus 1.6, men det er bare bakfra.

Publisert Sist oppdatert

Ford Focus RS
Ford Focus RS

Først publisert i BIL 10 - 2002.

Forfra er Focus RS ulik alle andre Focus-modeller. Den dype støtfangeren med det voldsomme luftinntaket, gjellene foran forhjulene og sporvidden sørger for at den sterkeste av Focusene står støtt og viser musklene. Bak er det bare en diskret endring av støtfangeren og den ekstra leppen over bakluken som avslører RSen. Selv om Focus RS produseres på samme produksjonslinje som de øvrige Focus-modellene, er hele 70 prosent av bilen endret eller nyutviklet.

Hjulopphengene er forsterket og sporvidden er økt med 65 mm og bredden målt ved hjulenes ytterkant er økt med 95 mm. 225/40ZR18 Michelin Pilot Sport bygger godt ut. Hjulopphengene er identiske med de Fords rally-Focuser har som asfaltoppsett. Det innebærer blant annet 18 mm krengningsstabilisatorer foran, mot 22 for standard Focus 2.0. Dette for å gi god følsomhet mot veien, de kraftigere fjærene og det stramme demperoppsettet sørger for å holde krengingen i sjakk. Sachs har levert støtdemperne. Bremsene kommer fra Brembo og foran brukes firestempels kalippere og ventilerte skiver med 325 mm diameter. ABS-bremser er standard, mer elektronikk finner du ikke i chassisavdelingen.

Motoren er i utgangspunktet en Duratec toliter. Motorblokken er endret blant annet for å bedre smøringen i motoren, stemplene er smidde og har oljekjøling og det brukes natriumfylte eksosventiler. En væskekjølt Garrett turbo i rustfritt stål sørger for maksimalt 1 bar overtrykk. Ladeluftkjøleren har et eget lukket kjølesystem. Allerede ved 3500 o/min er dreiemomentet 310 Nm, mens maks effekt, 215 hk, oppnås ved beskjedne 5500 o/min.

Interiøret preges av skinn og blå felt på ratt og seter. Innslag av semsket skinn sørger for at sportsetene fra Sparco gir god støtte. Gearspakkula og håndbrekkhåndtaket i aluminium kommer også fra Sparco og bidrar sammen med sportspedalsettet til å gi RSen den rette stilen. På dashbordet er det nemlig lite som skiller denne bilen fra resten av Focusfamilien, bortsett fra et par små detaljer. Bak gearspaken sitter det nemlig en liten aluminiumsknapp, den har gravert inn bilens produksjonsnummer. I dette tilfelle PP12, som står for PreProduction nummer 12. Til venstre for denne knappen sitter det en grønn knapp – startknappen.

Tenning på – et lett trykk på startknappen – vi er underveis. Clutchen tar ørlite bråere enn i en standard Focus, men knapt merkbart. Gearene faller på plass like lett og presist som i alle andre Focuser. Det er først når jeg trår på gasspedalen forskjellen åpenbarer seg. Draget er utrolig mye saftigere enn i for eksempel en ST 170 og effektøkningen kommer jevnt opp til ca 3000 o/min, så er det fullt skyv. En turboladet motor vil normalt miste ladetrykket når du gearer, Ford har unngått dette ved å legge inn en ekstra bypass i innsugningssystemet. Ladetrykket faller når du slipper gasspedalen, men er straks på topp igjen, det gir lynrask akselerasjon.

Under prøvekjøringen ved Køln har Ford lagt opp en variert kjørerute, og RSen avslører ganske kjapt at det er på svingete landevei den er i sitt ess. Ikke for knotete, men passe åpne svinger slik at motoren får spille opp med alle de 215 hestene og det kraftige dreiemomentet. En sugemotor som drar skikkelig helt fra kjelleren gir en fantastisk følelse, en turbomotor oppleves annerledes og vel så kraftfull. Fra 3000 o/min føles det som om du blir løftet frem hver gang du legger gasspedalen mot gulvet.

Styringen er direkte og kontakten med veien førsteklasses. En torsendifferensial og balanserte drivaksler skal sørge for at RSen drar likt på begge hjulene. Litt sporfølsom er den likevel, og du skal helst ha et godt grep rundt rattet. Veigrepet er prima, og det var ikke antydning til slipp selv når 310 Nm skulle ned i asfalten ut av svingene. Erfaringene fra rallyløypene er utnyttet maksimalt og det spørs om du finner noen annen bil i denne kategorien som har bedre kjøreegenskaper enn Focus RS. Dette er lekent.

Om den er leken nok gjenstår å se. Ford Motor Norge anslår at prisen vil ligge et sted mellom 450.000 og 500.000 kroner, til den prisen burde et årskort på Nürburgring eller på Arctic Circle Raceway være inkludert.

FORD Focus RS:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr. sylinder og turbo med ladeluftkjøler. Sylindervolum: 1988 ccm. Boring og slaglengde: 84,8 x 88,0 mm. Effekt: 158 kW (215 hk) v/5500 o/min. Dreiemoment: 310 Nm v/3500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS og EBD.
Dekk: 225/40ZR18.
Mål: Lengde: 415,2 cm. Bredde: 176,5 cm. Høyde: 141,0 cm. Akselavstand: 261,5 cm. Sporvidde f/b: 155,0/154,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1260 kg.
Bagasjerom: 350 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 - 100: 6,7 sek
Toppfart: 232
Forbruk bykjøring: 1,42 l/mil
Forbruk landevei: 0,77 l/mil
Forbruk snitt: 1,01 l/mil
CO2-utslipp: 237 g/km
Pris: ca. kr 500,000,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS