Saab 9-5: Saab 9-5 Estate - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Saab 9-5 Estate
PRØVEKJØRT: Saab har vært trofast mot kombikupékarosseriet lenge. Når de når lanserer sin første store stasjonsvogn, er det ikke en dag for sent. Saab-entusiastene trenger og fortjener denne bilen.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 1 - 1999.

Da Einar Hareide og hans kolleger i Saabs designavdeling startet på det som er blitt 9-5 Estate, hadde de to alternativer; gå den trygge og kjedelige veien, eller prøve noe nytt og spennende. Slik jeg ser det har de valgt noe midt i mellom. I forhold til konkurrentene er 9-5 Estate et velkomment alternativ når det gjelder design. Men å påstå at det er innovativt er å strekke det litt for langt. Peugeot 306 Break, Suzuki Baleno og Mercedes M-Klasse har alle en side- og bakruteløsning som ligger tett opp til den Saab har valgt. Stygt er det ikke, og i forhold til det mange av konkurrentene varter opp med, er Saabens linjer akkurat så sportslige at det ikke går utover det praktiske eller sikkerheten. Når svensker begynner å lage stasjonsvogn, er det, i tillegg til høy sikkerhet, det praktiske som står i høysetet. Slik er det også med 9-5 Estate. Bagasjerommet er ikke blant de største, sedanen har 84 liter større bagasjerom målt etter VDA-normen.

Praktiske løsninger
Tar du ut hattehyllen og legger ned baksetet, får du derimot et varerom med rikelige dimensjoner. Hjulhusene er riktignok litt plasskrevende, men det er likevel 101 cm mellom dem og du får flatt bagasjeromgulv i 173 cm lengde. Bredden i baklukeåpningen er 105,1 cm, mens høyden under åpen bakluke er 186,5 cm. Både bakseterygg og sittepute er delt og du vipper frem sitteputen før du legger ned ryggen. Hodestøttene er integrert i ryggen slik at du ikke må fjerne disse før du legger ned seteryggen.

Selv om bakseteryggen er delt, påstår man hos Saab at sikkerheten er godt ivaretatt. Saab har kjørt tester med opp til 120 kilos belastning av ryggen under kollisjonstester uten problemer. For at du skal ha mulighet til å sikre bagasjen mot å skli, er det lagt to aluminiumskinner i bagasjeromgulvet. De kan dekkes av en plastlist når de ikke er i bruk. I et rom i gulvet finner du fire festeøgler. Disse festes i skinnene og kan plasseres der det måtte passe for å surre eventuelle tunge gjenstander. En enkel og praktisk løsning. Bagasjerommet har et lavt gulv og lastehøyden er beskjedne 55,3 cm. For å lette inn- og utlasting ytterligere, kan 9-5 Estate også leveres med et glidende gulv som går på trinser og kan trekkes ut. Det tåler å belastes med 120 kg for inn- og utlasting. Når det er låst i ytterste posisjon kan det belastes med 200 kg. Det glidende gulvet senkes ned slik at det blir plant med resten av bagasjeromgulvet når det ikke er i bruk. Prisen er 3.800 kroner. Bagasjenett for å ha mellom bagasjerommet og kupéen koster 2.643 kroner, mens et nett for å holde bagasjen rolig på gulvet koster 563 kroner.

Motormessig følger 9-5 Estate samme program som sedanen og starter med en toliters rekkefirer med lavtrykkturbo og 150 hk. Toppmodellen har en treliters Vsekser med turbo og 200 hk. Hjulopphengene er også de samme som i 9-5 sedan, men både krengningsstabilisatorer, fjærer og dempere er justert for å passe stasjonsvognens vektfordeling og lastekapasitet. Vil du ha nivåregulering finner du det på listen over fabrikkmontert ekstrautstyr og til en pris av 5.843 kroner. Kjøreegenskapene ligger på et nivå som tåler sammenligning med det de beste konkurrentene kan by på uten at komforten lider.

Sikkerhet og turbo
9-5 Estate har ellers alle sikkerhetsløsninger som 9-5 Sedan, noe som borger for ypperlig aktiv og passiv sikkerhet. Det betyr blant annet fire kollisjonsputer, kraftig sidekollisjonsbeskyttelse og forseter med aktive hodestøtter. For å sikre at også dem som sitter i baksetet justerer hodestøttene til riktig posisjon, er hodestøttene utformet slik at de er i veien når de er for lavt justert.

Selv med den minste motoren har 9-5 Estate ytelser som holder mål for norsk hastighetsnivå. Skal du ha litt mer sportslig karakter, er nok toliteren med høyttrykkturbo et beste valget. Med 190 hk og 300 Nm gir den både trekkraft og fraspark nok enten du kjører med tung last eller ønsker fartsressurser for raske motorveietapper på kontinentet.

Saab har her en meget sterk utfordrer til de etablerte stasjonsvognene i dette segmentet og en modell som styrker Saabs konkurranseevne kraftig. I dette segmentet er nemlig godt over halvparten av alle biler som selges nettopp stasjonsvogner.

DETTE ER SAAB 9-5 Estate:

 

2.0t

2.0 Turbo

2.3t

3.0 V6t

Sylindervolum:

1.985 ccm

1.985 ccm

2.290 ccm

2.962 ccm

Boring x slag:

90 x 78 mm

90 x 78 mm

90 x 90 mm

86 x 85 mm

Kompresjon:

9,3:1

9,3:1

9,3:1

9,5:1

KW(hk)/omdr.:

110(150)/5.500

140(190)/5.000

125(170)/5.500

147 (200)/5.000

Nm/omdr.:

240/1.800

300/3.500

280/1.800

310/2.500

Egenvekt:

1.585 kg

 

 

1.740 kg

Aks. 0-100 km/

9,8 sek

8,3 sek

8,7 sek

8,3 sek

Toppfart:

215 km/t

235 km/t

225 km/t

235 km/t

Forbruk by:

1,35 l/mil

1,33 l/mil

1,39 l/mil

1,63 l/mil

Forbruk landevei:

0,72 l/mil

0,76 l/mil

0,73 l/mil

0,80 l/mil

Forbruk snitt:

0,95 l/mil

0,97 l/mil

0,98 l/mil

1,11 l/mil

Priser:

366.900,-

428.000,-

412.800,-

562.700,-

Lengde: 480,8 cm. Bredde: 179,2 cm. Høyde: 148,7 cm. Akselavstand: 270,3 cm. Sporvidde f/b: 152,2/152,2 cm. Bagasjeromvolum: 416/1.490 l. (VDA). Tankvolum: 75 liter.
Forbruk i følge 93/116/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: