-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Seat Arosa 1.4: Ego-trip
Det er ingen tilfeldighet at Seat i sine annonser for Arosa bruker lite bagasjerom som et fortrinn – men det er ikke bilens viktigste fortrinn.
Først publisert i BIL 4 - 1998.
Arosa er liten, uten egentlig å være knøttliten. Fra førerplassen føles den faktisk svært rommelig. Takhøyden er mer enn rikelig, det er langt fram til frontruten, faktisk så langt at det føles uvant og litt varebilpreget sammenlignet med andre og langt større personbiler. Benplassen foran er dessuten svært så god, bedre enn i mange småbiler som er større utvendig.
Førermiljøet er ryddig, og du kjenner straks igjen dashbordet fra Ibiza/Cordoba og Polo. Ettersom Arosa er litt smalere enn sine litt større søsken er dashbordet dyttet litt inn i dørpanelene. Det er ikke noe å utsette på førerplassen. Sittekomforten er god og kupéen føles umiddelbart svært så rommelig. Men det varer bare til du snur deg. Baksetet er foruroligende nær, og hadde du til hensikt å dytte et par gode venner inn der for en lengre tur bør du revurdere det. To personer har brukbare plassforhold med hensyn til bredde og takhøyde – men benplassen er dårlig.
Arosa egner seg dårlig som fireseter, men er praktisk som toseter. Legger du ned bakseteryggen får du nemlig en rommelig bagasjeavdeling. Med baksetet i bruk er bagasjerommet på beskjedne 130 liter, og som det fremgår av reklamen – en knakende god unnskyldning for å unngå flyttebiloppdrag. Men du skal ro godt hvis du skal skryte på deg at Arosa også er trang når baksetet legges ned, da har den i hvert fall bagasjerom på størrelse med en mellomklasse stasjonsvogn.
1,4-literen er kvikk
Arosa leveres med to motoralternativ; en en-liter med 50 hk og en 1,4-liter med 60 hk. Med en prisforskjell på 12.000 kroner er det ikke en selvfølge at det må bli 1,4-liters motor. Er du på jakt etter en kvikk bybil og vil ha litt å rutte med når du skal ut på kortere motorveietapper er det likevel ingen tvil om at 1,4-literen er best egnet.
Den er riktignok ikke råkjapp i akselerasjonen, men 0 til 100 km/t på 14 sekunder er fullt ut akseptabelt. Motorens styrke er derimot en meget gunstig dreiemomentkurve. Trekkraften er tilstede allerede ved lave turtall og motoren svarer kvikt på gasspådrag i mellomregisteret.
Kjøreegenskapene er tilfredsstillende hvis du ikke har for sportslige ambisjoner, og er langt fra så sportslige som den stramme fjæringen og dempingen kan antyde. Arosa skjuler nemlig ikke dårlig vei og den har ikke samme flyten over ujevnheter som for eksempel Nissan Micra. Støynivået er heller ikke av de laveste.
Arosa gir derimot et robust inntrykk både når det gjelder materialvalg og designløsninger. I så måte skiller den seg ikke fra de øvrige Seat/Volkswagen-modellene.
Utstyrsnivået er beskjedent, og i grunnversjon er verken ABSbremser eller servostyring med. Det høydejusterbare førersetet i vår prøvekjøringsbil inngår i en pakke sammen med stor midtkonsoll og bagasjeromtildekking til 2.600 kroner. Lakkerte støtfangere og heldekkende hjulkapsler øker prisen med ytterligere 1.700 kroner, mens sentrallås og elektriske vindusheiser koster 3.400 kroner.
Sikkerhetsmessig har Volkswagen-gruppen lagt seg i selene både når det gjelder karosseri og utstyr. Fire hodestøtter, to kollisjonsputer og kraftige deformasjonssoner gjør at Arosa stiller som en av de sikreste 3,5-meters bilene. Er det først og fremst en rommelig førerplass du er ute etter er Arosa en av de minste og rimeligste bilene som kan innfri på det området.
SEAT AROSA 1.4:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og fire ventiler pr. sylinder. Kompresjon: 10,2:1. 1.390 ccm. 44 kW (60 hk) v/4.700 o/min. 116 Nm v/2.800 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Skiver foran og tromler bak.
Dekk: 155/70QR13 Continental Viking Contact.
Mål: Lengde: 353,6 cm. Bredde: 163,9 cm. Høyde: 146,0 cm. Akselavstand: 232,3 cm. Sporvidde f/b: 136,5/140,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 970 kg. Tillatt totalvekt: 1.295 kg. Nyttelast: 325 kg.
Volum: Bagasjerom: 130 liter (VDA). Tank: 35 liter.
Aks. 0 - 100: 14,1 sek
Toppfart: 160 km/t
Forbruk (EU-97)
Bykjøring: 0,87 l/mil
Landevei: 0,53 l/mil
Gjennomsnitt: 0,66 l/mil
Pris: 124.900,-