-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Steve Mattin finnes
Litt skryt til Mecedes-Benz. I sitt siste kundeblad, Excellence, skriver de om den nye R-Klassen, og gir masse heder til sjefdesigner Steve Mattin. Slike folk blir ofte ikke-personer når de forsvinner til en konkurrent.
Opel har vært gode på det. Det ble plutselig veldig vanskelig å oppdage hvem som hadde stått bak den nye Astraen, og da Tigra dukket opp fantes det nesten ikke et designernavn i nærheten av den. Martin Smith, Opels sjefdesigner hadde nemlig stukket av til Ford. Og hadde tatt enkelte nøkkelpersoner med seg. Stefan Lamm for eksempel, en av stjernene både når vi snakket produksjonsbiler og konseptbiler. Stefan hvem? heter han der i dag.
Jeg hadde fryktet noe liknende skulle skje med Steve Mattin. Engelskmannen som har gjort så mye bra for Stuttgart, men som sa ja takk til å bli sjef for Volvo design. Han aksepterte lenge før Geneve-utstillingen, men sa ja til å bli til han hadde rundet opp noen løpende forretninger. R-Klassen var en av dem.
Og så fant vi ham i Gøteborg, for tre uker siden.
Og da kunne Mercedes-bladet Excellence nøyd seg med å presentere Hans-Peter Winderlich, Chris Benjamin og Gordon Wagener som sentrale personer i dette prosjektet. De fleste der ute ville ikke savnet det fjerde sentrale navnet i det hele tatt, og vi andre ville ikke blitt forundret i det hele tatt. Det er slikt som skjer i denne sjalu, primadonna-bransjen, er vi enige om.
Men nei, der dukker Stephen opp mellom sine gamle kolleger både i bilde og tekst og jommen er ikke noen av skissene også hans.
Du synes kanskje dette er en latterlig liten bagatell. Jeg kan forsikre at Mercedes har vokst mange meter i designer-miljøet nå – det er slett ikke alle produsentene som hadde oppført seg slik.
Og dette har ikke noe med trykketid å gjøre. Excellence hadde hatt alle muligheter til å leke Orwell, og praktisere ikke-persongjøring.