-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Steve Mattin finnes
Litt skryt til Mecedes-Benz. I sitt siste kundeblad, Excellence, skriver de om den nye R-Klassen, og gir masse heder til sjefdesigner Steve Mattin. Slike folk blir ofte ikke-personer når de forsvinner til en konkurrent.
Opel har vært gode på det. Det ble plutselig veldig vanskelig å oppdage hvem som hadde stått bak den nye Astraen, og da Tigra dukket opp fantes det nesten ikke et designernavn i nærheten av den. Martin Smith, Opels sjefdesigner hadde nemlig stukket av til Ford. Og hadde tatt enkelte nøkkelpersoner med seg. Stefan Lamm for eksempel, en av stjernene både når vi snakket produksjonsbiler og konseptbiler. Stefan hvem? heter han der i dag.
Jeg hadde fryktet noe liknende skulle skje med Steve Mattin. Engelskmannen som har gjort så mye bra for Stuttgart, men som sa ja takk til å bli sjef for Volvo design. Han aksepterte lenge før Geneve-utstillingen, men sa ja til å bli til han hadde rundet opp noen løpende forretninger. R-Klassen var en av dem.
Og så fant vi ham i Gøteborg, for tre uker siden.
Og da kunne Mercedes-bladet Excellence nøyd seg med å presentere Hans-Peter Winderlich, Chris Benjamin og Gordon Wagener som sentrale personer i dette prosjektet. De fleste der ute ville ikke savnet det fjerde sentrale navnet i det hele tatt, og vi andre ville ikke blitt forundret i det hele tatt. Det er slikt som skjer i denne sjalu, primadonna-bransjen, er vi enige om.
Men nei, der dukker Stephen opp mellom sine gamle kolleger både i bilde og tekst og jommen er ikke noen av skissene også hans.
Du synes kanskje dette er en latterlig liten bagatell. Jeg kan forsikre at Mercedes har vokst mange meter i designer-miljøet nå – det er slett ikke alle produsentene som hadde oppført seg slik.
Og dette har ikke noe med trykketid å gjøre. Excellence hadde hatt alle muligheter til å leke Orwell, og praktisere ikke-persongjøring.