Volvo C70: Ny Volvo C70 blir 2-i-1 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Ny Volvo C70 blir 2-i-1
Når Volvo i høst lanserer sin nye C70, får du både coupé og cabriolet i samme bil. Første halvår 2006 er den på plass hos norske Volvo-forhandlere.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif
Volvo har valgt å beholde samme navn som på den utgående modellen. Den nye modellen er også tilsvarende i størrelse og har dermed plass for fire personer pluss bagasje. Bilen ble designet som en coupé med ståltak og deretter transformert til cabriolet. Taket er delt i tre og får plass bak baksetene når du kjører åpent.

"Vi har lykkes i å skape en flott cabriolet, som med kun et enkelt trykk kan forvandles til en like så elegant coupé. Kunden får altså to biler i én, og som samtidig har plass til fire voksne," sier Hans-Olov Olsson, administrerende direktør i Volvo.

Fokus på sikkerhet
Den nye C70 er i følge Volvo en av de absolutt sikreste cabrioleter på markedet - både når det gjelder passiv og aktiv sikkerhet. Bilens spesielle karosseristruktur og flere andre løsninger er unike for cabriolet-segmentet. Først og fremst kompenserer forsterkninger og sofistikert teknikk for mangelen på fast tak.

En spennende nyskapning er den nye løsningen med kollisjonsgardin. Siden gardinene ikke kan monteres i taket som i de øvrige Volvo-modellene, er de her montert i dørene og aktiveres derfor nedenfra og opp langs ruten. Denne nye løsningen gir en vesentlig økning av sikkerheten i åpne biler, hvis de utsettes for en sidekollisjon.

Samtidig er kollisjonsgardinene utformet slik at de er ekstra stive. Dermed kan de holde seg oppe, så de bedre beskytter passasjerenes hoder. Dessuten siver luften langsommere ut av gardinene, slik at de også beskytter passasjerene, hvis bilen ruller rundt. En slik løsning er ikke hittil sett i bilverdenen.

Stivere
Den spesielle karosseristrukturen bidrar ikke bare til bilens høye sikkerhetsnivå, men også til karosseriets store vridningsstabilitet. Faktisk er den dobbelt så høy som i forgjengeren, og når taket er oppe, økes vridningsstabiliteten med ytterligere 10-15 prosent. Det kan trenges, for dagens C70 har et svært ”mykt” chassis.

Den nye Volvo C70 kan ved introduksjonen leveres med tre motorvarianter. Raskest er den femsylindrede, turboladede 2.5 T5 med 220 hk og et maksimalt dreiemoment på 320 Nm. Til denne kommer dessuten de to 2,4-liters bensinmotorene på henholdsvis 170 hk og 140 hk. Senere i 2006 kommer den nye Volvo C70 også med en femsylindret dieselmotor på 2,4 liter og 180 hk.

Italiensk hjelp
Mens gamle C70 ble utviklet og produsert i samarbeid med briten Tom Walkinshaw (som gikk på en solid smell da hans F1-team, Arrows, gikk konkurs), er det italienske Pininfarina som er samarbeidspartner på den nye. Produksjonen skal fortsatt skje i Uddevalla.

Første generasjon av Volvo C70 hadde sitt beste salgsår i 2004 med et samlet salg på rundt 8.000 biler. Målet for den nye C70 er betydelig høyere.

"Vår nye C70 er en av de første cabrioleter i luksussegmentet med både metall foldetak og plass til fire voksne. Vi tror, at denne kombinasjonen vil være meget attraktiv for kundene. Derfor regner vi med mer enn en fordobling av salget sammenlignet med forgjengeren," slutter administrerende direktør Hans-Olov Olsson.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: