Lexus IS: Lexus IS250 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Lexus IS250
PRØVEKJØRT: Den er først og fremst bygget for eksport. USA er primærmarked for Lexus, men IS-modellene er viktige spydspisser når Toyotas luksusmerke skal ekspandere også i andre verdensdeler – deriblant Europa.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i Bil  5 - 2006.

Det var høsten 1998 den kompakte IS200 ble lansert. Mens tidligere Lexus-modeller nærmest var forbeholdt USA, fant Toyota det nå interessant å markedsføre merket mer aktivt i Europa og Norge. Her ble et eget "distribusjonsnett" med én dedikert forhandler etablert. Viktigste konkurrent den gangen var BMW og deres 320i, og som tyskerne valgte også Lexus kombinasjonen rekkesekser og bakhjulsdrift. IS200 var strategisk priset, 16.000 kroner under 320 på tross av fem ekstra hester.

Noen volumselger ble den aldri i Norge, skjønt interessen steg da den kompakte SportCross stasjonsvogna ble lansert. Tresifrede salgstall var ikke nok til å rettferdiggjøre en egen norsk Lexus-organisasjon, og mot slutten av 2001 ble Lexus Oslo A/S overtatt av Toyota-forhandleren, Toyota Oslo avdeling Storo som fortsatt er eneste forhandler for merket. Hjelp til service og reparasjon kan du imidlertid få gjennom de fleste av landets Toyota-forhandlere som også gjerne formidler et salg.

Få har klaget på kvaliteten og utstyrsnivået til Lexus, men ikke alle har vært like fornøyd med bilenes noe trauste design. Unntaket har vært IS-modellene, men selv de blir "gamle" nå som Lexus har fornyet hele modellrekken. L-finesse kalles det nye designspråket som kjennetegner alle nye modeller fra IS-serien via GS- til den luksuriøse LS-serien som ble presentert i ny design på årets Detroit-utstilling. Fronten er aggressiv og stilren mens takbuen strekker seg langt bakover og ender opp i en stram bakstuss hvor en diskret spoiler sitter integrert i bakluka.

Stilig, men...
Bilens elegante linjer går på bekostning av komforten. Små vindusflater gir dårlig sikt – enten du sitter foran eller bak. Er du over middels høy, har du også problem med takhøyden. Spesielt i baksetet skaller du lett i taket på dårlig vei. Og ujevnheter merkes godt, for hjulopphengningen i IS250 er så stramt satt opp at det går på bekostning av komforten på norsk landevei med telehiv. På slett asfalt og motorvei er det omtrent som å cruise i en konkurrent fra Ingolstadt, München eller Stuttgart.

Forsetene i bilen vi kjørte var svært komfortable, og utstyrsnivå Luxury betyr skinnseter med både varme og ventilasjon. Dermed spiller det mindre rolle om termometeret viser 10 blå eller 30 røde. Utstyrsnivået er omfattende og kvalitetsfølelsen høy, så de fleste vil finne seg godt til rette bak rattet på IS250.

Eksemplaret vi kjørte har en prislapp på kr 636.800, og dermed befinner den seg på et nivå hvor det er mye fint å velge mellom. Innstegmodellen er IS220d til 463.700 kroner, men vi er usikre på hvor mange som vil kjøpe en bil som dette med manuell gearkasse. BMW og Mercedes, de antatte hovedkonkurrentene, leverer det meste med automat. Hos Lexus er manuell gearkasse eneste alternativ i kombinasjon med dieselmotoren. Likevel forventer importøren at salget av de to motorvariantene vil fordele seg 50/50.

God harmoni
V6-motoren i kombinasjon med 6-trinns automatkasse er som skapt for denne bilen. Faktisk er akselerasjonen raskere enn kombinasjonen bensinmotor og manuell gearkasse. Ønsker du å overstyre gearkassen manuelt er det fullt mulig via hendler på rattet, men ellers tar kunstig intelligens (AI-SHIFT) hensyn til veiens beskaffenhet og sjåførens kjørestil og sørger for optimal utveksling.

Biler med bakhjulsdrift har generelt noen utfordringer på norsk vinterføre, og kombinasjonen med automatgear gjør ikke saken enklere. Vi var således spente på hvordan Lexusen taklet snø og is. Dessverre ender vi opp med å gi karakteren "ikke bestått". På snøføre var den akseptabel, men på is oppførte den seg som en slede med uslipte meier. Deler av skylda kan sikkert legges på relativt harde R-dekk i dimensjon 225/45-17, men det var slik vårt prøveeksemplar var utstyrt.

En smart bilfører ville nok være fornuftig nok til å velge en mer moderat dekkdimensjon som prioriterer fremkommelighet fremfor glamour. Det lekre utseendet kan tidsnok perfeksjoneres når sommerdekkene monteres sånn en gang rundt påsketider.

Kort om bilen:
Pris, basis: kr 525.500
Pris prøvekjørt: kr 636.800
Motor: 6-sylindret V-motor, 2500 ccm, 153 kW (208 hk) v/6400 o/min, 252 Nm v/4800 o/min. Mål og vekt: LxBxH 457 x 180 x 144 cm. Akselavstand: 273 cm. Egenvekt m/fører: 1625 kg. Tillatt totalvekt: 2045 kg.
Dekk: 225/45R17
Bagasjerom: 378 liter (VDA)
Tankvolum: 65 liter.
Aks. 0–100 km/t: 8,1 sek.
Toppfart: 225 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,91 l/mil
CO2-utslipp: 214 g/km

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: