-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Norskbygget bil til start i øko-løp i Frankrike
19 norske studenter fra Høgskolen i Østfold er akkurat nå på vei til Frankrike der verdens største økonomiløp for hjemmelagde biler går av stabelen 19. mai.
North-1
Den norske bilen som skal delta i løpet har fått navnet North-1 og drives av en ombygd stasjonærmotor som går på biodiesel. Den er 3,1 meter lang, 1,2 meter høy og har karosseri i termoplast. Med sine superlette 160 kilo har den allerede blitt klokket i 100 km/t på Rudskogen Motorsenter utenfor Sarpsborg. Men målet er ikke å kjøre fort – snarere å kjøre gjerrig.
I Frankrike møter den hard konkurranse: 250 biler er påmeldt, og mer enn 3000 unge studenter vil møtes på Nogaro-banen når starten går i Shell Eco Marathon. Dette løpet er kun for studenter med selvbygde biler, og konkurransen går ut på å komme rundt banen med lavest drivstofforbruk. I fjor stilte også Høgskolen i Østfold til start med bilen Citadine. En kombinasjon av tekniske problemer og styrtregn gjorde at bilen aldri klarte å fullføre de nødvendige rundene rundt banen, men det norske laget fikk hederspris for innsatsen.
Bedre i rute
- I år har vi klart å bli ferdig med bilen tidligere, og vi har prøvekjørt den flere ganger, så vi er rimelig trygge på å komme i mål, mener det norske teamets prosjektleder Anne Lena Kirkerud. Elevene har hatt bilbyggingen som eksamensoppgave, og avlegger på en måte eksamensprøve når starten går på Nogaro-banen.
Shell Eco Marathon er verdens største og eldste økonomiløp. Det har vært arrangert hvert år siden 1985, og i år kommer deltakerne fra mer enn 20 europeiske land. Bilene som stiller til start bruker drivstoff som bensin og gass, solenergi og diesel, hydrogen eller biodiesel. Alle skal konkurrere om å komme lengst mulig med lavest mulig energiforbruk. Fjorårets vinner presterte et resultat som tilsvarer 4000 kilometer på èn liter bensin.
Økende interesse
- Interessen for dette billøpet ser endelig ut til å ha nådd Norge, og vi gleder oss over at elevene ved Høgskolen i Østfold har klart å bygge så avanserte biler som Citadine og Noth-1, sier Jacob Olsbø i Norske Shell. Shell har støttet byggeprosjektene i Østfold både i år og i fjor, og gleder seg over at det allerede neste år trolig vil være 2 norske biler som stiller til start.
Jon Winding-Sørensen er på plass på banen og kommer til å følge løpet både på BilNorge og i BIL.