-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Norskbygget bil til start i øko-løp i Frankrike
19 norske studenter fra Høgskolen i Østfold er akkurat nå på vei til Frankrike der verdens største økonomiløp for hjemmelagde biler går av stabelen 19. mai.


Det norske teamet på 19 elever fra Høgskolen i Østfold inviterte forleden lokalavisene til pressemøte på Rudskogen Motorsenter. North-1 klarer hele 100 km/t takket være ultralav vekt. Drivstofforbruket vil de få svar på under konkurransen i Frankrike om n
North-1
Den norske bilen som skal delta i løpet har fått navnet North-1 og drives av en ombygd stasjonærmotor som går på biodiesel. Den er 3,1 meter lang, 1,2 meter høy og har karosseri i termoplast. Med sine superlette 160 kilo har den allerede blitt klokket i 100 km/t på Rudskogen Motorsenter utenfor Sarpsborg. Men målet er ikke å kjøre fort – snarere å kjøre gjerrig.
I Frankrike møter den hard konkurranse: 250 biler er påmeldt, og mer enn 3000 unge studenter vil møtes på Nogaro-banen når starten går i Shell Eco Marathon. Dette løpet er kun for studenter med selvbygde biler, og konkurransen går ut på å komme rundt banen med lavest drivstofforbruk. I fjor stilte også Høgskolen i Østfold til start med bilen Citadine. En kombinasjon av tekniske problemer og styrtregn gjorde at bilen aldri klarte å fullføre de nødvendige rundene rundt banen, men det norske laget fikk hederspris for innsatsen.
Bedre i rute
- I år har vi klart å bli ferdig med bilen tidligere, og vi har prøvekjørt den flere ganger, så vi er rimelig trygge på å komme i mål, mener det norske teamets prosjektleder Anne Lena Kirkerud. Elevene har hatt bilbyggingen som eksamensoppgave, og avlegger på en måte eksamensprøve når starten går på Nogaro-banen.
Shell Eco Marathon er verdens største og eldste økonomiløp. Det har vært arrangert hvert år siden 1985, og i år kommer deltakerne fra mer enn 20 europeiske land. Bilene som stiller til start bruker drivstoff som bensin og gass, solenergi og diesel, hydrogen eller biodiesel. Alle skal konkurrere om å komme lengst mulig med lavest mulig energiforbruk. Fjorårets vinner presterte et resultat som tilsvarer 4000 kilometer på èn liter bensin.
Økende interesse
- Interessen for dette billøpet ser endelig ut til å ha nådd Norge, og vi gleder oss over at elevene ved Høgskolen i Østfold har klart å bygge så avanserte biler som Citadine og Noth-1, sier Jacob Olsbø i Norske Shell. Shell har støttet byggeprosjektene i Østfold både i år og i fjor, og gleder seg over at det allerede neste år trolig vil være 2 norske biler som stiller til start.
Jon Winding-Sørensen er på plass på banen og kommer til å følge løpet både på BilNorge og i BIL.