Alfa 8C Competizione
Alfa 8C Competizione
Alfa 8C Competizione
Alfa 8C Competizione
Alfa 8C Competizione
Alfa 8C Competizione
Alfa 8C Competizione
Alfa 8C Competizione
Alfa 8C Competizione
Alfa 8C Competizione
Alfa 8C Competizione
Alfa 8C Competizione
Alfa 8C Competizione
Alfa 8C Competizione

Verdens vakreste?

Mange vil nok synes dette er den vakreste skapning de noensinne har sett på fire hjul, og vi tenderer til å være enige. Om noen uker står skjønnheten i Paris hvor den har sin verdensdebut.

Publisert Sist oppdatert

Proto til prod

Det er tre år siden vi første gang møtte Alfa 8c Competizione som konseptbil i Frankfurt, og den har definitivt ikke tapt seg med årene. Om mulig fremstår produksjonsutgaven som enda vakrere, så den begrensede produksjonen får trolig bein å gå på hos samlere og entusiaster med et stykke over middels inntekt.

Hvis en bils former kan ta pusten fra deg, så må det være denne. Alt er så velskapt det kan bli på en sportslig firhjuling – fra det lange panseret til den smekre stumpen, ingen tvil om at vi står overfor en klassiker med trekk som vil få mange til å mimre om svunne år.

Men Alfa lover at mer enn utseendet er perfekt. Mye er gjort med hensyn til aerodynamikk for å klistre bilen til veien og unngå løft i høye hastigheter. Rammen er i stål for å oppnå ønsket stivhet mens karosseriet er utformet i karbonfiber.

Oppskriftsmessig

Kraftsenteret er en 4,7-liters V8, montert på langs med transaksel - altså gearkassa plassert mellom drivhjulene bak. Uten syntetisk pustehjelp yter den 450 hk ved 7.000 omdreininger. Maks dreiemoment er 470 Nm ved 4.750 o/min og du møter turtallssperra ved 7.500 omdreininger.

Dersom du er redd det kan bli utfordrende å hente frem kreftene ved normal kjøring, er det en betryggende at Alfa lover deg at 80 % av dreiemomentet er tilstede allerede fra 2.000 o/min.

Gearkassa har 6 trinn og er computerstyrt. Hendler bak rattet gir deg full kontroll og raske gearskift, enten du velger å bruke innstillingen Manuell-Normal, Manuell-Sport, Automat-Normal, Automat-Sport eller den Vinter-innstillingen. En avansert bakdiff med begrenset slipp sørger for effektivt å bringe kreftene ned i underlaget.

Brede spor

20-tommers felger skjuler bremser i stil med bilens ytelser. Dekkene har 245/35-profil i front og 285/35 bak montert på perforerte felger som kombinerer lav vekt med maks ventilasjon. Bilen er utstyrt med siste generasjon av Alfas VDC, avansert traksjons- og stabilitetskontroll.

Selvsagt kan bilen utstyres etter kundens ønske, både eksteriørt og interiørt. En finesse som er ganske unik på produksjonsbiler, men vanlig på racerbiler, er at sjåføren kan få setet produsert etter målsøm.

Pris er foreløpig ikke kjent, heller ikke bilens prestasjoner. Det jeg gleder meg mest til ved et eventuelt møte, er rå lyd fra en ekte italiensk V8’er.

Powered by Labrador CMS