-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Verdens vakreste?
Mange vil nok synes dette er den vakreste skapning de noensinne har sett på fire hjul, og vi tenderer til å være enige. Om noen uker står skjønnheten i Paris hvor den har sin verdensdebut.
Proto til prod
Det er tre år siden vi første gang møtte Alfa 8c Competizione som konseptbil i Frankfurt, og den har definitivt ikke tapt seg med årene. Om mulig fremstår produksjonsutgaven som enda vakrere, så den begrensede produksjonen får trolig bein å gå på hos samlere og entusiaster med et stykke over middels inntekt.
Hvis en bils former kan ta pusten fra deg, så må det være denne. Alt er så velskapt det kan bli på en sportslig firhjuling – fra det lange panseret til den smekre stumpen, ingen tvil om at vi står overfor en klassiker med trekk som vil få mange til å mimre om svunne år.
Men Alfa lover at mer enn utseendet er perfekt. Mye er gjort med hensyn til aerodynamikk for å klistre bilen til veien og unngå løft i høye hastigheter. Rammen er i stål for å oppnå ønsket stivhet mens karosseriet er utformet i karbonfiber.
Oppskriftsmessig
Kraftsenteret er en 4,7-liters V8, montert på langs med transaksel - altså gearkassa plassert mellom drivhjulene bak. Uten syntetisk pustehjelp yter den 450 hk ved 7.000 omdreininger. Maks dreiemoment er 470 Nm ved 4.750 o/min og du møter turtallssperra ved 7.500 omdreininger.
Dersom du er redd det kan bli utfordrende å hente frem kreftene ved normal kjøring, er det en betryggende at Alfa lover deg at 80 % av dreiemomentet er tilstede allerede fra 2.000 o/min.
Gearkassa har 6 trinn og er computerstyrt. Hendler bak rattet gir deg full kontroll og raske gearskift, enten du velger å bruke innstillingen Manuell-Normal, Manuell-Sport, Automat-Normal, Automat-Sport eller den Vinter-innstillingen. En avansert bakdiff med begrenset slipp sørger for effektivt å bringe kreftene ned i underlaget.
Brede spor
20-tommers felger skjuler bremser i stil med bilens ytelser. Dekkene har 245/35-profil i front og 285/35 bak montert på perforerte felger som kombinerer lav vekt med maks ventilasjon. Bilen er utstyrt med siste generasjon av Alfas VDC, avansert traksjons- og stabilitetskontroll.
Selvsagt kan bilen utstyres etter kundens ønske, både eksteriørt og interiørt. En finesse som er ganske unik på produksjonsbiler, men vanlig på racerbiler, er at sjåføren kan få setet produsert etter målsøm.
Pris er foreløpig ikke kjent, heller ikke bilens prestasjoner. Det jeg gleder meg mest til ved et eventuelt møte, er rå lyd fra en ekte italiensk V8er.