-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Se mot øst, Porsche
Nissan har nylig lansert sin GT-R, men gir seg ikke med det. Lexus arbeider seriøst med å gi sin japanske rival svar på tiltale. Så hvorfor skal man da velge europeisk?
Seriøse planer
Toyotas luksusmerke har ved flere anledninger vist at de planlegger en ny sportsbil i det absolutte toppskiktet. Den har stått utstilt som LF-A Consept på forskjellige messer og vært observert under testing – blant annet på Nordsløyfa ved Nürburgring.
Nå virker det som en mer offentlig lansering nærmer seg, og at den vil finne sted foran drøyt 100.000 mennesker under 24-timersløpet på Nürburgring siste helgen av mai.
Ren racer
Foreløpig er det ikke en produksjonsbil, men en bil rigget for de mange racingentusiaster som hvert år omkranser den lange banen i Eifel-fjellene denne fartsfylte helgen.
På årets Detroit-utstilling møtte vi en åpen LF-A
Lexus LF-A, slik den fremstår på våre spionbilder, er klar for utfordringer på bane, utstyrt med massive aerodynamiske hjelpemidler som frontspoiler som nesten soper bakken, små sidespeil, en solid hekkspoiler som skal sørge for tilstrekkelig marktrykk og lokk for bensinfylling like bak passasjerdøra.
Vi har vist bilder av LF-A på test tidligere også
Men Lexus skal henge i selen om de skal matche bilen Nissan nå har under utvikling.
Enda råere
Nissan har raskt fått bygget opp en solid fanskare for sin nye GT-R, ikke minst takket være positiv omtale i flere medier og suksess på racerbanen.
Nå er de i ferd med å utvikle en enda sintere V-spec-versjon basert på sin nye sportsbil.
Målsetningen er å ta seg rundt Nordsløyfa på 7 minutter og 25 sekunder. Det er 18 sekunder raskere enn de klarer med en standard GT-R. (Det påstås at Lexus LF-A har gjort det på 7:24, så her har vi to jevnbyrdige konkurrenter.)
Sintere og lettere
Turbomotoren i GT-R V-spec får minst 550 hk – opp fra 480 i standardbilen.
Vel så viktig er nok at bilen antas å bli 150 kg lettere ved at en del metallkomponenter erstattes med deler i karbonfiber.
Testbilen som er knipset her har en ny frontspoiler med ekstra luftinntak, trolig for å kjøle bremsene mer effektivt. Bak nye spesialfelger ser det også ut til å skjule seg kraftigere bremser – trolig fra Brembo. Mye tyder på kombinasjonen karbon og keramikk.
Både Lexus LF-A og Nissan GT-R V-spec blir seriøse utfordrere for europeiske sportsbiler fra Porsche og Ferrari. Og trolig med en langt gunstigere prislapp. Så kanskje du skal vurdere en japaner når 911n skal byttes ut?
Her finner du noen klassikere fra Nissan