Lexus LF-A
Foto: Carparazzi©
Lexus LF-A
Foto: Carparazzi©
Lexus LF-A
Foto: Carparazzi©
Lexus LF-A
Foto: Carparazzi©
Lexus LF-A
Foto: Carparazzi©
Nissan GT-R V-spec
Foto: Carparazzi©
Nissan GT-R V-spec
Foto: Carparazzi©
Nissan GT-R V-spec
Foto: Carparazzi©
Nissan GT-R V-spec
Foto: Carparazzi©
Nissan GT-R V-spec
Foto: Carparazzi©

Se mot øst, Porsche

Nissan har nylig lansert sin GT-R, men gir seg ikke med det. Lexus arbeider seriøst med å gi sin japanske rival svar på tiltale. Så hvorfor skal man da velge europeisk?

Publisert Sist oppdatert

Seriøse planer

Toyotas luksusmerke har ved flere anledninger vist at de planlegger en ny sportsbil i det absolutte toppskiktet. Den har stått utstilt som LF-A Consept på forskjellige messer og vært observert under testing – blant annet på Nordsløyfa ved Nürburgring.

Lexus LF-A i Detroit 2005

Nå virker det som en mer offentlig lansering nærmer seg, og at den vil finne sted foran drøyt 100.000 mennesker under 24-timersløpet på Nürburgring siste helgen av mai.

LF-A i Tokyo 2007

Ren racer

Foreløpig er det ikke en produksjonsbil, men en bil rigget for de mange racingentusiaster som hvert år omkranser den lange banen i Eifel-fjellene denne fartsfylte helgen.

På årets Detroit-utstilling møtte vi en åpen LF-A

Lexus LF-A, slik den fremstår på våre spionbilder, er klar for utfordringer på bane, utstyrt med massive aerodynamiske hjelpemidler som frontspoiler som nesten soper bakken, små sidespeil, en solid hekkspoiler som skal sørge for tilstrekkelig marktrykk og lokk for bensinfylling like bak passasjerdøra.

Vi har vist bilder av LF-A på test tidligere også

Men Lexus skal henge i selen om de skal matche bilen Nissan nå har under utvikling.

Enda råere

Nissan har raskt fått bygget opp en solid fanskare for sin nye GT-R, ikke minst takket være positiv omtale i flere medier og suksess på racerbanen.

Les mer om GT-R her

Nå er de i ferd med å utvikle en enda sintere V-spec-versjon basert på sin nye sportsbil.

GT-R for baneracing

Målsetningen er å ta seg rundt Nordsløyfa på 7 minutter og 25 sekunder. Det er 18 sekunder raskere enn de klarer med en standard GT-R. (Det påstås at Lexus LF-A har gjort det på 7:24, så her har vi to jevnbyrdige konkurrenter.)

Sintere og lettere

Turbomotoren i GT-R V-spec får minst 550 hk – opp fra 480 i standardbilen.

Vel så viktig er nok at bilen antas å bli 150 kg lettere ved at en del metallkomponenter erstattes med deler i karbonfiber.

Testbilen som er knipset her har en ny frontspoiler med ekstra luftinntak, trolig for å kjøle bremsene mer effektivt. Bak nye spesialfelger ser det også ut til å skjule seg kraftigere bremser – trolig fra Brembo. Mye tyder på kombinasjonen karbon og keramikk.

Både Lexus LF-A og Nissan GT-R V-spec blir seriøse utfordrere for europeiske sportsbiler fra Porsche og Ferrari. Og trolig med en langt gunstigere prislapp. Så kanskje du skal vurdere en japaner når 911’n skal byttes ut?

Her finner du noen klassikere fra Nissan

Powered by Labrador CMS