Nytt ball i Formel 1

Det var like før noen kunne klart å overbevise om at Formel 1 var i ferd med å bli spennende igjen. Så slår politikerne til, og såpeoperaen er på gang igjen.

Publisert Sist oppdatert

”Formel 1 kan godt klare seg uten Ferrari kunne Max Mosley, den ene av de to som ”eier Formel 1, skrike ut fra forsiden av – av alle – Financial Times denne weekenden.

Ved nærmere ettertanke, Formel 1 dreier seg om spenn, og har selvfølgelig derfor sin riktige plass på en av verdens få dagsaviser som ikke har sportssider, men som derimot viser mer enn vanlig oppmerksomhet til det som har med penger å gjøre.

Saken er ganske enkel. Teamene var i ferd med å samle seg. Flavio Briatore sa det glitrende i et fersk intervju med Motor Sport for kort tid siden:

”Der sitter vi i møter, Max (representerer verdens bilsportklubber) i det ene hjørnet, Bernie (Ecclestone, han som representerer de som tjener penger på hvert eneste løp) i det andre, og vi i det tredje. Vi er ti eller tolv lag som bare skravler og som ikke en gang kan bli enige om hvor og når vi skal ha neste møte. Er det rart vi blir skrudd?”

Så klarte teamene å samle seg. I noe som heter FOTA, som viste takter til å bli en verdig diskusjonspartner med FIA (Max) og FOM (Bernie).

Det var like før det lot til at FOTA viste såpass muskler at de skulle kunne legge muskler bak for eksempel å få et løp eller fire tilbake til Nord-Amerika, som jo er et interessant marked i motsetning til Malaysia eller Dubai, der det av en eller annen grunn går noen løp nå. Eller like før de fikk litt mer å si om hvordan milliardene skulle fordeles.

For The Max & Bernie Show var dette truende, spesielt at teamene lot til å være såpass samordnet og enige at ved en stor konferanse i Genève i mars, satt jommen McLarens Martin Whitmarsh ved siden av FOTA talsmannen, Ferrari-sjef Luca di Montezemolo.

Det sier litt, de to var dødsfiender for ikke mange måneder siden, under en velkjent Spygate-skandale der McLaren-folk rappa detaljer fra Ferrari.

Glemt for lengst, åpenbart, nå var det felles front.

Men da glemmer man at Max & Bernie har vært i felten før. Krisen gjorde det helt nødvendig å sette et tak på hvor mye hvert team kan spenne på å utvikle og drive to teite racerbiler, kom det fra FIA.

Det vil si, de rike lagene kan få lov til å bruke akkurat hvor mye de ønsker, mens de andre lagene skal få bruke max 40 millioner euro pr. sesong (det er mindre enn lønna til han blide finnen hos Ferrari!).

Men til gjengjeld skal FIA sørge for tekniske regler som gjør at de ”fattige lagene skal få fordeler slik at de konkurransemessig kommer på høyde med fri-spenderne.

FOTA, først og fremst ved Ferrari, syntes dette var en dum idé, men skjønner selvfølgelig samtidig at dette er en genial greie fra motparten. Nå kommer diskusjonen blant FOTA-medlemmene igjen til å bli så intens, at de glemmer hva det egentlig var de ønsket.

Montezemolos argument er selvfølgelig at dette er komplett anti-Formel 1, det er totalt kontraproduktivt, og årets sesong (jeg mener red Bull!!) har klart vist at det er ikke nødvendigvis de rikeste lagene som stikker av med første. Det hjelper litt å være glup også. Ferrari er ikke tilhenger av race mellom biler på to forskjellige nivåer – da er vi inne på en Formel Libre som ingen er tjent med.

Da sørger jo Max Mosley for å spisse konflikten skikkelig når han tar for seg Montezemolo, ikke som det han er nå, nemlig talsmann for FOTA, men som sjef for Ferrari og sier at han tar gjerne denne fighten med Ferrari, og den kampen skal han vinne. Formel 1 kan altså godt klare seg uten Ferrari.

Det eneste laget som har deltatt i denne leken siden den ble innstiftet av noen gravalvorlige slipsfolk i Paris etter siste krig. Et lag med flere pokaler enn noen andre, mer lojal mot sports-aspektet enn noen andre, og representant for det mest bilsportsgale markedet som finnes.

Hans argumenter går videre slik: ”Når lagene kommer til de bilfabrikkene som sponser dem og sier at jeg trenger 100 millioner mer enn FIA sier at jeg burde bruke for neste års sesong, vil fornuftige sponsorer si ’hvorfor kan ikke du nøye seg med 40 mill slik de andre gjør’”.

Splitt og hersk.

Men spørsmålet er om argumentet går hjem. Allerede nå er en rekke lag i ferd med å brenne den ene millionen etter den andre for å ta igjen Brawns åpenbart ganske smarte tolkning av den aerodynamiske delen av det tekniske regelverket etter at hans bakre diffuser (den som løser opp luftstrømmene som kommer neden- og innenfra) ble erklært fullstendig lovlig.

Jeg husker så vidt siste gang Formel 1 sesongen ble avgjort av sportslige meritter. Det var den 4. august 1957. Det var da Maserati bomma på et dekkskift slik at Fangio, som kom inn med 40 sekunders forsprang, kjørte ut igjen 51 sekunder etter Ferrari-lagkameratene, Peter Collins og Mike Hawthorne, og hadde bare ti runder å gjøre det på. 10 ganger satte han runderekorder, han vant med 3 sekunder.

Powered by Labrador CMS