Lettere for tunge bobiler - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Lettere for tunge bobiler
Mange bobiler har kjørt rundt med mer last enn de har vært godkjent for. Nå kan disse enkelt omregistreres.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif
De fleste bobiler som selges i Norge er produsert og sertifisert på en måte som gjør at man kan velge om de skal godkjennes for totalvekt på 3500 kg, eller 3850 kg.
 
Mange av dem er registrert i den laveste vektklassen, men så langt har det har vært vanskelig å oppregistrere dem - noe som har ført til at mange har kjørt ulovlig.
 
Norsk Caravan Club (NCC) anslår at så mange som 10.000 bobiler kjører med ulovlig overlast.
 
Vant frem med krav
Nå kommer imidlertid en gladmelding til Norges bobileiere: Alle bobiler bygget for en høyere totalvekt enn hva som oppgis i vognkortet, kan nå enkelt oppregistreres. 
 
- Beslutningen innebærer at de mange bobileiere som til nå har kjørt rundt som høyst ufrivillige lovbrytere, kan trekke et lettelsens sukk, sier Bjørn R. Johansen, som leder bobilkomitéen i NCC.
 
Fagsjef Atle Hoftset forteller at de har mottatt tallrike henvendelser fra medlemmer som ønsker å registrere bilen opp til høyeste tillatte totalvekt, slik at de kan kjøre lovlig.
 
– Norsk Caravan Club har derfor kontaktet alle partier på Stortinget, så vel som Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet, og bedt om en snarlig avklaring av denne problematikken. Det er derfor svært hyggelig å kunne konstatere at direktoratet endelig har skåret igjennom, sier Hofset.
 
NCC har hele tiden påpekt at saken enkelt og greit kan løses ved at det forelegges gyldig dokumentasjon fra fabrikken hvor den høyest tillatte totalvekt fremkommer.
 
For å spare penger
Årsaken til at man har valgt å registrere bobilen i laveste vektklasse, har ofte vært å få lavere fergepriser og bomavgifter, men i praktisk bruk viser det seg ikke å være like smart.

 
– Om eieren senere skulle ønske å omregistrere bilen til en høyere vektklasse, ble dette stanset av et firkantet regelverk. Også om bobilen skiftet eier, var det umulig å få den omregistrert til en høyere vektklasse, sier Bjørn R. Johansen.
 
Endret med umiddelbar virkning
Med de nye bestemmelsene, som samtlige vegstasjoner i landet nå er gjort kjent med i skriv fra Vegdirektoratet, blir dette nå enklere.
 
Det innebærer at alle bobiler som veier inntil 3500 kg nå kan få oppjustert tillatt totalvekt på kjøretøyet, såfremt det kan fremlegges gyldig dokumentasjon på at de i utgangspunktet er konstruert for en høyere totalvekt enn hva som oppgis i vognkortet. De nye reglene får umiddelbar virkning.
 
– En slik dokumentasjon kan enten være utarbeidet av chassisprodusenten eller av siste påbygger, dvs. bobilprodusenten. Hva det dreier seg om, er en COC, eller bilens fødselsattest om du vil, der alle tekniske data om kjøretøyet er spesifisert, sier Bjørn R. Johansen.

Vær imidlertid oppmerksom på at en omregistrering medfører ulemper som årlig EU-kontroll, krav om utvidet førerkort og høyere bomavgift og fergetakster.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: