-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Ni trinn i tysk USA-kasse
BMW og Mercedes gjorde et stort nummer av sin 7-trinns automat som etterhånden ble åtte-trinns noen steder. Nå kommer ZF med en ni-trinns. Først i en Chrysler.
Det var faktisk på bilutstillingen i Detroit at tyske ZF kunne fortelle om, og vise frem, sin nye automatkasse.
Dette er litt spennende, for denne kassa er utviklet spesielt for forhjulsdrevne biler (de mest avanserte Euro-kassene finner du i bakhjulsdrevne luksusbiler), og den skal ikke bare debutere i forholdsvis økonomiske Chrysler- (les Fiat-) modeller, den skal også bygges i USA. Ved ZFs nye fabrikk i Greenville, Syd-Carolina.
Akkurat som i de europeiske kassene er denne full av elektronikk, som ikke bare sørger for å velge korrekt gir både ut fra kjøreforhold og ut fra ditt eget kjøremønster. Selv om det dominerende kravet hele tiden er optimal økonomi.
Elektronikken sørger også for å unngå ”stepping” – den overkjører med andre ord seg selv.
For den mest fintfølende elektronikken ville antakelig skifte gir flere ganger i sekundet for hele tiden å finne den optimale utvekslingen. Men her holder den såpass lenge på det valgte giret, at man slipper unødig opp- og ned-skifting.
En velutviklet støtdempermekanisme i momentomformeren er med på å gjøre alle girskiftene myke, selv om konverterclutchen låser på mikrosekunder. Målet er minimal ”sluring” og maksimal økonomi.
Selv om ingen prestasjonstall er offentliggjort ennå, kaller ZF det potensielle bensinspareresultatet ”betydelig”, og de kaller hele konstruksjonen et ”gjennombrudd”
Alt det skal vi vente med å avgjøre til vi har møtt automaten i en produksjons-installasjon, men vi kan allikevel gratulere ZF med et annet gjennombrudd:
Dette er første gang noen har forsøkt å presentere noe så komplisert som en ny girkasse på bilutstillingen i Detroit. Så brukte de da også ganske effektive virkemidler – noe du vil se dersom du klikker deg gjennom vår innholdsrike bildekarusell.