Honda Jazz Hybrid

Honda Jazz Hybrid

Honda Fit EV

Honda Fit EV

Honda Fit EV

Honda Plug-in Hybrid plattform

Honda Plug-in Hybrid plattform

Honda med kurs mot null

Honda fortsetter sin “Road to Zero Emissions med to (nesten) nye konsepter i Genève.

Publisert

Plug-in er bare nesten-fremtiden, mens fremtiden er brenselceller med hydrogen. Det er i hvert fall fremdeles Hondas offisielle budskap, selv om de nøyer seg med litt nesten-fremtid på den kommende Genève-utstillingen.

Der skal de dels vise en helt ny batterielektrisk bil, og dels presentere en ny plug-in hybrid.

EV Concept er nok like mye en styling-studie som den er en teknisk tour de force. Beskrivelsen høres ganske copy-paste ut med en femseters (pluss bagasje) layout som den vi finner i Jazz (som vi om ikke mange dager skal prøvekjøre i elektrisk utgave).

Den får en drivlinje som opererer i tre modi – akkurat som CR-Z hybriden. I tillegg skal bilen utstyres med en rekke elektroniske coacher som skal hjelpe deg til å ”maksimere rekkevidden”.

Det eneste konkrete, så langt, er at den gjør 160 kilometer på den nye US EPA LA4 kjøresyklusen. Og informasjon om at bilen vil bli vist sammen med Hondas nye ladestasjon.

Den andre nyheten aner vi heller ikke navnet på, og detaljene er også skrantne. Men det dreier seg altså om et hybridsystem som er pakket inn i noe som sannsynligvis er på Accord-størrelse.

Her er hybridteknologien ulik den vi finner i Hondas andre hybrider. Fremdeles et to-motor system, men med tre kjøremodi: helt elektrisk, bensin pluss strøm eller bare bensin med direkte mekanisk kontakt til de drivende hjul. Dette systemet later til å komme på en produksjonsmodell av 2012 årgang.

Det kan godt være at det tekniske innholdet er overveldende, men egentlig gleder jeg meg vel så mye til å se om vi kan spore noen nye designsignaler fra Honda i disse to konseptbilene.

Powered by Labrador CMS