Ruf RGT-8

Ruf RGT-8

Ruf RGT-8

Ruf RGT-8

Ruf RGT-8

Ruf RGT-8

Ruf RGT-8

Ruf i Genève

Ruf i Genève

Ruf i Genève

Ruf i Genève

Ruf i Genève

Ruf i Genève

Ruf i Genève

Ruf i Genève

Ruf i Genève

Ruf V8 nærmer seg

I fjor var vi forholdsvis begeistret da vi så konturene av den nye V8-motoren til RUF. Nå er det snart klar til prøvekjøring.

Publisert Sist oppdatert

Vi gikk ganske grundig gjennom det nye motorengasjementet til tyske Ruf etter Genève-utstillingen i fjor. Les om det her.

Da ble vi lovet at i løpet av dette året skulle alt være klart.

Da vi var innom standen de hadde i Genève nå, ble alt bekreftet. RGT-8, fullt sertifisert og med mulighet for noe de kaller Frere-pakke, skal være i salg til høsten. Og for oss vanlige, som bare skriver og aldri kjøper, skal det være prøvekjøringer i sommer.

Litt hyggelig det der med Frere-pakke forresten. Oppkalt etter en legendarisk belgisk motorjournalist, Paul Frere som tok klasseseier på Le Mans i 1953 med enn 550 Coupé. Frere-pakka er en spesiell styling-utgave som er inspirert av den bilen han kjørte da.

Ellers lover de oss 550 hester og 500 Nm fra 4,5-liters slagvolum, seks trinns manuell og 330 km/t.

Og jeg går ut fra at hovedbudskapet skal være ekstrem kjørbarhet. For de gir deg for eksempel mulighet for en 3,8-liters Porsche-basert motor med 600 hk og 780 Nm som imidlertid høres ganske mye mer hysterisk ut.

Dersom du virkelig vil ha det rolig i Ruf-sammenheng er alternativet en eRuf, som de har bygget i samarbeide med Siemens. Den finnes i flere utgaver, fra 180 til 250 kW, da begynner vi å snakke om bombe-og-granat-klassen, men alle med elbilens udramatiske egenskaper.

Selv om det jo ikke er særlig tvil om hva Rufs modeller er basert på, har Ruf nå i fem år vært medlem av VDA – den tyske foreningen for bilkonstruktører – på lik linje med for eksempel Porsche. Og de har for lengst fått sin egen identitet som kommer frem i bilens VIN-nummer.

Powered by Labrador CMS