Audi A8
Audi A8
Audi A8
Audi A8
Audi A8
Audi A8
Audi A8
Audi A8
Audi A8
Audi A8
Audi A8
Audi A8

Audi A8

Høystatus er stikkordet, firedørs sedaner på dette nivået er ikke allemannseie. Det er ikke hver dag vi kjører test med to biler som til sammen koster 3,1 millioner kroner. Audi A8 møter Jaguar XJ.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

A8 er selve symbolet på Audis slagord Vorsprung durch Technik.

Førermiljøet er en solid bekreftelse på at vi snakker om øverste hylle.

Når jeg vel har satt meg til rette ved rattet, og justert setet via MMI-systemet med setesymboler på skjermen, er det bare å la blikket gli rundt på detaljene og nyte.

Interiøret fremstår med en imponerende finish. Materialvalget, overflatebehandlingen, nøyaktigheten i sammenføyningene. Alt oser av kvalitet.

Luksusen understrekes av at førerinformasjonssystemet inneholder et bredt program for valg av ulike typer massasje og ventilasjon i førersetet.

Du kan også kjøpe deg opp til enda mer luksus ved å velge ulike skinnpakker til priser fra 60.960 til 150.610 kroner.

Shift by wire

Audi markerer overgangen fra mekanisk giroverføring til «Shift by wire», altså elektronisk overføring av girskift, ved å ta i bruk en «liggende» girhendel som betjener en åttetrinns tiptronic-kasse.

Du kan selvsagt sjalte manuelt med hendler på rattet, men kassen funger så godt i automatmodus at det kun er under helt spesielle situasjoner at du vil ønske å benytte muligheten.

Apropos girsjalting: MMI-systemet sørger for å koble informasjon fra navigasjonssystemet sammen med systemet for adaptiv cruise control på en slik måte at tiptronic-kassen ikke girer opp rett før en sving. Fiffig.

Enormt skyv

Motorens enorme dreiemoment – intet mindre enn 800 Nm – er nesten i overkant på glatt vinterføre.

Om du ikke er alt for aggressiv med gasspedalen sørger det nydelige quattrosystemet for at kreftene overføres til underlaget på en meget effektiv måte. Standardoppsett på kraftfordelingen er 40 prosent foran og 60 prosent bak. Du kan regulere fordelingen elektronisk, slik at du kan få opptil 100 prosent bak.

Teknikken, i form av «Drive select»-systemet, tas i bruk for å skjerpe kjøreegenskapene. Når systemet står på «Auto» kan styringen oppfattes som dvask og ubestemt – men når vi aktiverer «Dynamic» får vi en helt annen bil mellom hendene. Chassisoppsettet blir strammere, styringen blir langt skarpere.

På motorvei er bilen meget stabil og sporsikker, på mer krevende veier fremstår A8 faktisk med sportslige tendenser, til tross for at vekten med fører er godt over to tonn. Ganske enkelt en nytelse.

Velg nordiske vinterdekk

Men her må vi legge til at kontinentale vinterdekk med hastighetsmerking V, som gjør en fin jobb på tørr og våt asfalt, ikke er det ideelle for å holde sikkert veigrep på snø- og isdekkede veier i 15 minusgrader.

To tonn er vanskelig å stoppe, og som det så korrekt er sagt mange ganger: Firehjulsdrift opphever ikke sentrifugalkraften.

Vår testbil har en imponerende liste av utstyr, skulle bare mangle når en bil på dette nivået er forsynt med ekstrautstyr for intet mindre enn 362.000 kroner.

Her finner vi adaptiv luftfjæring, nattsynassistent med 300 meter rekkevidde, servolukking av dørene, adaptiv cruise control med avstandsradar samt firesoners klimaanlegg. Det eneste vi savner er varme i rattet.


LES VIDERE:

- Jaguar XJ

- Konklusjon

- Testvurdering og poeng Audi A8

- Testvurdering og poeng Jagaur XJ

Powered by Labrador CMS