-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Vårt valg: Audi A8
Høystatus er stikkordet, firedørs sedaner på dette nivået er ikke allemannseie. Det er ikke hver dag vi kjører test med to biler som til sammen koster 3,1 millioner kroner. Audi A8 møter Jaguar XJ.
- Innledning
Dette handler om biler for folk som ikke trenger å låne pengene – eller for storkonserner og statsministre.
Med andre ord biler for godt voksne som like gjerne blir kjørt som kjører selv.
Snakker vi om representasjonsbiler, bør lang utgave velges. Det innebærer ca 12 cm lengre akselavstand og tilsvarende bedre benplass i baksetet. For prisen betyr dette at Audi A8 blir 32.700 kroner dyrere, mens Jaguar XJ får en økning på 64.500 kroner.
Vi har altså kjørt begge bilene i kort utgave, og det er ingen tvil om at det er Audi A8 som byr på de beste plassforholdene samtidig som det er lettere å utnytte bagasjerommet effektivt.
Kjøreegenskapene går også i favør av A8, ikke minst på grunn av fordelen av quattro på vinterføre.
Forskjellen i kjøregenskaper ville fremstått noe annerledes hvis testen var kjørt i juli i stedet for i julen.
Komforten er vel så god i Jaguaren, og hvis prislappens størrelse har noe å si for valget, er det også engelskmannen som kommer gunstigst ut på det punktet, takket være en noe mer beskjeden motor.
Testlaget legger mest vekt på diskret luksus og fine kjøreegenskaper denne gang, og foretrekker Audi A8 som sitt førstevalg.
LES VIDERE:
- Audi A8
- Jaguar XJ
- Testvurdering og poeng Audi A8
- Testvurdering og poeng Jagaur XJ