-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Seks og elektrisk
Covini, en gammel venn med seks hjul, jobber nå for å gjøre dem elektriske.
Jeg vet ikke hvilken bil det var som inspirerte Ferruccio Covini til å bygge en svær bil med fire hjul foran og to bak – var det Tyrells P34, eller var det Fords konseptbil, Seattle-ite XXI fra 1963, eller hva var det?
La oss si det sånn at fordelene for en gatebil ikke er helt åpenbare, bortsett fra at seks hjul gjør en bil unik. Og det er kanskje grunn god nok til å legge på vekt og komplikasjoner i det segmentet?
Men på den annen side har Covini syslet med denne bilen i 10 år nå, uten at noen har bitt på kroken.
Han var på Goodwood i sommer også, for å vise seg frem for folk som nok ikke har sett ham og bilen hans før. Klart den vakte oppsikt, og vi fikk gjentatt de gamle argumentene om at mer gummi på veibanen øker kurve-egenskapene og sørger for at det stopper mer effektivt.
På Goodwood brukte den en V-åtter fra Audi, montert nord-syd bak føreren. Vi snakker atmosfære-ladet og 434 hk. Bilen, selv om den er schvær, veier tross alt ikke mer enn 1150 kg. Forhjulene er forresten 15-tommers, med 205/45 dekk, mens bakhjulene måler 345/25-20.
Covini fortalte at han nå jobber med en hybrid-utgave av sekshjulingen sin. Han antyder at det er forhjulene som skal trekkes elektrisk, mens bakhjulene fortsatt skal tilhøre den nåværende drivlinjen.
At han også snakker om bare en el-motor er litt underlig, hvis en motor skal dra to eller fire forhjul høres det litt komplisert ut.
På den annen side har han jobbet hardt for å få hjulene og opphengningen så lett som mulig, så det er sannsynlig at han ikke ønsker å kludre det til ved å legge motorer til hvert hjul.
Men vi får følge med, det kan jo hende at vi her ser konturene av verdens første sekshjuls elektriske med el-drift. (Enda bra den japanske Eliica også har fire hjul bak, ellers hadde den stukket av med den prisen).