Changan på IAA 2011
Changan på IAA 2011
Changan på IAA 2011
Changan på IAA 2011
Changan på IAA 2011
Changan på IAA 2011
Changan på IAA 2011
Changan på IAA 2011
Changan på IAA 2011
Changan på IAA 2011
Changan på IAA 2011
Changan på IAA 2011
Changan på IAA 2011
Changan på IAA 2011
Changan på IAA 2011
Changan på IAA 2011
Changan på IAA 2011
Changan på IAA 2011
Changan på IAA 2011
Changan på IAA 2011

Maktdemonstrasjon fra Torino-Kina

Når en du aldri har hørt navnet på, kineser, kommer med fire konseptbiler, fra Torino, som alle samme roper ”Se her”, så er det klart man bråstopper.

Publisert Sist oppdatert

Nå er det ikke helt riktig å si at jeg aldri har hørt om Changan, men kinesiske fabrikker heter så mye rart.

Chongqing Changan Automotive heter den egentlig, er en av de aller største, med egne “merkenavn” i Kina, og - det var dette som satt i bakhodet - de har shoppet design i Torino tidligere.

Les hva vi skrev om Changan i mars 2000

Så vidt jeg husker har de brukt IDEA ganske mye - ikke ulogisk, IDEA har et eget stort kontor i Kina. Men etter det har det skjedd ting.

LES OGSÅ: Volvo fra Kina

De har investert innpå 100 millioner euro i et anlegg i Torino der de har både egne designere, modellbyggere og en egen modellshop.

Der ansatte de først Luciano d’Ambrosio som sjefdesigner. Han er en veteran med bl.a. masse Bertone og mye Honda bak seg. Men nå er det Stefano Carmiati, som jeg ikke har sett siden han gikk på IAAD (kunstindustri- og designskole) i Torino på begynnelsen av 90-tallet.

Her sto han i Frankfurt med et enormt CLC-lignende luksusdyr bak seg. Den var bare en modell, men viste at når de ville, kunne de ta den helt ut. Virkelig helt ut.

Fire dører, coupé-profil, ikke høyere enn 137 cm, men 520 cm lang. Det monner. Vekten regner de med å klare å holde på 2 tonn.

En kompakt SUV var også bare en modell, men en modell med mange gode styling-elementer. Her er også spesifikasjonene såpass detaljerte at ting tyder på at det tenkes produksjon.

405 x 180 x 164 cm med akselavstand på 256 cm og vekt på 1250 kg. De lover 5 EuroNCAP stjerner og motor som møter Euro VI med ”oljeforbruk” - vi snakker nok om diesel da - på under 0,69 l/mil.

Det sto en ren elektrisk bil der også. Clover ble den kalt, 4,5 meter lang, firedørs notch der elmotoren yter totalt 125 kW, men hvor det ellers er sparsomt med elektriske data.

Den bilen de virkelig ønsket å vise frem var døpt Eado, bygget på en flunkende ny plattform og med en flunkende ny drivlinje. Motoren er en 1,6-liter de kaller Blue Core, Euro VI, 93 kW ved 6.000 og 160 Nm.

Massevis av alt det obligatoriske, ABS, EBD, ESP og seks airbags – blant mye annet. Og mål som ligger på 462 x 182 x 149 cm på 260 cm akselavstand.

God innvendig plass, ikke noe som virket shabby, og meget akseptabelt eksteriør.

Jeg hørte masse om alt det andre de driver med. La oss si det sånn: det er ikke det transmisjonssystemet eller den alternative drivformen de ikke jobber tett mot.

Men akkurat nå gjelder det å få Eado ut på markedet. Ikke nødvendigvis det europeiske. I hvert fall ikke nødvendigvis med en gang.

Men det er jo ikke uten grunn at de har adresse i Torino (i tillegg til ni andre steder i fem andre land, på utsiden av Kina).

Powered by Labrador CMS