Det lysner i Detroit

Bilutstillingen i Detroit for tre år siden var så trist at den burde kanskje ikke vært arrangert? Nå er tonen en helt annen.

Publisert Sist oppdatert

Det var ikke bare for å være kvikk jeg innledet omtalen av Detroit 2009 slik:

"På tross av stor, og delvis ganske dyster produksjon, gjorde Richard Wagner aldri et Requiem, en dødsmesse. Kanskje GM-sjefen, Richard Wagoner, har klart det."

Det var virkelig en dyster tid der både Chrysler og GM var klare for dødsdommen og hvor ikke mange andre hadde mye å smile av heller. (Les resten av 2009-reportasjen her)

Men nå er utstillingsområdene store og lyse, det er en masse nye modeller der, flere enn 50 internasjonale debuter, selv om de mest utadvendte konseptforslagene har forduftet, og folk går rundt på spring-step-sko og smiler.

I 2009 kunne amerikanerne se tilbake på et marked som hadde skrumpet med en tredel, og de kunne se på et Kina som hadde overtatt posisjonen som verdens største bilmarked.

I år kan de se tilbake på et hjemmemarked som endte på 12,8 millioner biler. Selv om det er langt unna de 17 millionene man hadde vent seg til, er det ingen som tror at de tidene kommer tilbake, og industrien er dimensjonert for adskillig mer beskjedne volum.

Men fjorårets resultat var tross alt en vekst på 10,3 prosent i forhold til 2010 – og det stopper ikke der. Analytikere regner med ny vekst i år. 8,8 prosent later til å være et akseptert mål, det betyr med andre ord at man lukter på 13 millioner biler.

Det betyr blant annet at USA-markedet vil øke mer enn både Kina og Brasil, som har vært klassens beste et par år nå.

Chrysler betalte tilbake sin siste rest av gjelden til det offentlige, 7,6 milliarder dollar, i fjor og så samtidig salget øke med 26 prosent – bare to andre leverandører slo dem der, Mitsubishi og Kia.

Og selv om GM-aksjen ikke akkurat er noen stjerne er «Gamle» GM nå formelt begravet. Nye GM økte sitt USA-salg med 13 prosent til 2,5 millioner biler. Og Ford, som aldri måtte ty til offentlig hjelp, økte sitt salg med 17 prosent til 2,1 million biler.

Også utlendingene ser lyst på Nord-Amerika nå. Nissan er tilbake på utstillingen for første gang siden 2008, blant annet med en ny Pathfinder.

Toyota, som så salget rase med 7 prosent i fjor, lover å komme med 19 nye eller oppfriskede modeller for USA i år.

Honda, som tapte like mye salg, viser blant andre spennende modeller et konsept på det som kan bli den neste Accorden, en av bestselgerne i Amerika.

Tyskerne ser også lyst på Amerika i år. Audi, BMW og Mercedes-Benz skal alle øke salget der. Og Volkswagen har nylig åpnet en ny fabrikk i Tennessee. 1 milliard dollar investerte de der.

Sergio Marchionne, Fiat-sjefen som nå er like ofte i Detroit som i Torino, og som kunne vise frem en ny Dodge med masse Alfa Romeo om bord, sa at han regnet med at Chrysler ville tjene mer enn 3 milliarder dollar i år, og generere en fri kontantstrøm på 2 milliarder som også vil være til en stor hjelp for Fiat.

«Endelig ser det ut som om Detroit tenner på alle sylindrene igjen», sa han. «Jeg kan ikke huske sist Detroit var like spennende».

Powered by Labrador CMS