BMW 320d
BMW 320d
BMW 320d
BMW 320d
BMW 320d
BMW 320d
BMW 320d
BMW 320d
BMW 320d
BMW 320d

BMW 320d

Hva er forbruket, egentlig, på ladbare hybridbiler ved normal kjøring? Allerede nå har vi testet Prius Plug-in som kommer til Norge på sensommeren, og vi tok med både Opel Ampera og en helt vanlig BMW 320d. Resultatet ble som ventet

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

BMW 3-serie kom i helt ny versjon i vinter, med bedre plass, større sporvidde og bedre komfort enn forgjengeren.

De imponerende kjøreegenskaper er beholdt, med tilhørende fine styrefølelse. Hvis kjøreglede er et siktemål med ditt valg av bil, er det ingen tvil om rekkefølgen i dette selskapet: 320, Ampera og Prius.

BMW har jobbet mye med sin motorteknologi for å senke forbruk og avgasser. Bak begrepet Efficient Dynamics skjuler det seg flere slike grep, og vår testbil kan vise til respektable 109 g/km for CO2-utslippet i den offisielle EU-testen.

Likevel har BMW 320d naturlig nok det desidert høyeste forbruket, og dermed det høyeste CO2-utslippet, av de tre testbilene.

Et forbruk ved blandet kjøring på 0,41 liter/mil er absolutt ikke avskrekkende for en familiebil som veier 1,5 tonn, men det er dobbelt så høyt som det offisielle forbruket på Prius, og mer enn tre ganger så høyt som på Ampera.

I praksis er ikke forskjellen på langt nær så stor. BMW 320d kommer tvert i mot ganske gunstig ut sammenlignet med Ampera når sistnevnte er tom for strøm og må drives av bensinmotoren/generatoren. Her viser våre testmålinger et forbruk på 0,54 på BMW og 0,57 på Ampera.

LES VIDERE:
- Innledning
- Opel Ampera
- Toyota Prius
- Testforbruket
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Opel Ampera
- Testvurdering og poeng Toyota Prius
- Testvurdering og poeng BMW 320d

Powered by Labrador CMS