Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept
Lada XRay Concept

Ladas nye Lexus-Evoque

Det skal bli spennende å se hva Ladas konseptbil fra Moskva-utstillingen egentlig vil bety. I stedet for en Niva vil de åpenbart bygge en Evoque.

Publisert Sist oppdatert

Det vakte litt oppsikt da Steve Mattin (som var hentet fra en toppjobb hos Mercedes) plutselig forlot Volvo og ble sjefdesigner for Lada.

Riktignok er Lada den største bilfabrikken i Russland (halv million biler/år og økende), men den er liksom ikke så høyt oppe på moteløve-prestisjeskalaen.

Ikke er Togliattigrad akkurat Paris heller. Til og med Gøteborg er bedre.

Men Steve Mattin har åpenbart brukt tiden godt. Han har vært med på at Renault-Nissan-Lada alliansen ble opprettet, han har vært med på å utvikle en spennende 2020-forretningsplan (der Lada skal flyttes mye nærmere BMW enn de er i dag) og han har opprettet et eget designkontor i Milano der merkets nye formspråk skal utvikles.

Skal vi dømme etter den første konseptbilen fra hans Lada-periode, er han på god vei.

X-ray heter modellen, og det er mulig at han ønsker vi skal se den som et røntgenbilde av kommende Ladaer.

For det første er den stilig, for det andre har han gitt den en front som vil kunne brukes i veldig mange sammenheng og for det tredje er dette en bil der form og funksjon henger ganske godt sammen – akkurat som på Evoque.

At fronten har et lite snev av Lexus får bli japanernes problem, deres snelle-front begynner å bli helt parodisk, hos Lada er akkurat den fasongen blitt dempet effektivt ned.

Høy midje og forholdsvis lavt tak, med smale vinduer, er også et Evoque-preg og begynner på en måte å signalisere hippe biler for urban jungel.

På mange måter blir jeg minnet om Kia KUE – ikke bare fordi de på mange måter har det samme uttrykket, men også fordi KUE egentlig var med på å sette Kia skikkelig på kartet da det viste seg at den nye Sportage kom direkte fra KUE-konseptet.

Holder Mattin hva denne bilen lover, skal det altså ikke ta lang tid før vi får en flunkende ny og ekstremt moderne Niva fra hans hånd. La den bare hete noe annet.

Det er ikke sagt noe om hva slags drivlinje denne bilen inneholder, og det er da også totalt uinteressant. Det er først når bilen kommer i butikkene det spiller en rolle.

Hva som imidlertid er litt mer interessant, og litt trist, er at selv om masse av det eksteriøre utmerket godt kan overleve til produksjonslinjen, er det tvilsomt om den tøffe Buck Rogers førerplassen kommer til å bli ført videre.

Men skinndetaljer og børstet aluminium burde kunne bli elementer i kommende modeller. Og riktignok har konseptbilen en vanlig tenningsnøkkel som skal inn i tenningslåsen og dreies på, før en eller annen motor vekkes til live.

Det er imidlertid ingen grunn til å tro at ikke også Lada skal kunne klare en tenningsknapp – dersom det oppfattes som viktig.

Det er kanskje lett å si at her har Steve Mattin hentet linjer fra DS3, fra en og annen Kia-modell, hentet baklys fra Ford, profil fra Land Rover og front fra en Toyota-filial. Men se på helheten – den er da ganske bra og står trygt på egne bein.

Kanskje Steve Mattin var det Lada trengte for å bli en internasjonal faktor igjen?

Powered by Labrador CMS