Store Detroit-smil

En bilutstilling i januar pleier alltid å gjenspeile ferske salgsresultater fra året man nettopp har vært gjennom. I Detroit kommer alle til å smile.

Publisert Sist oppdatert

Til og med det som er igjen av hockey-fans i Detroit smiler nå som NHL-konflikten er over. Men selv om kalenderen ennå ikke er helt klar, er det tvilsomt om Red Wings får hjemmekamp allerede den 19. For mange spiller det ingen rolle hvor de spiller eller hvordan det går, etter at Nicklas Lidstrøm har forlatt laget.

NHLs åpningsdag er den samme dagen som bilutstillingen åpner, og Detroit forsøker alltid å unngå to så store arrangementer samtidig.

Men lenge før publikum får slippe til har utstillingen vært åpen. Først for presse - den 14. og 15.

Så er det to dager spesielt for folk fra bilindustrien, og den 18. er det en spesiell High Society Preview med spesielt dyre billetter der inntektene går til noe veldedig.

Så når publikum endelig slipper til, er alle nyheter for lengst kjent og de fleste har nok en onkel eller niese som allerede har vært innom.

Hvilket ikke spiller noen rolle, for nå er det igjen begeistring for bil i USA. Bilsalget i USA økte med mer enn 13 prosent i fjor – raskeste økningen på mer enn 20 år.

At de importerte merkene økte sterkest, er ikke noen katastrofe – en rekke av dem er i realiteten produsert i USA. Og uansett signaliserer dette optimisme og vekst, og dessuten er det ingen åpenbare mørke skyer i noen av horisontene.

14,49 millioner biler ble resultatet. Ford er det største merket, med 2,2 millioner. Deretter følger Chevrolet med 1,9 og Toyota er bare 13.000 biler bak.

Jubelmerket Chrysler solgte riktignok ikke flere enn 308.000 biler, men det økte med 40 prosent – ingen volummerker var i nærheten.

Ford og Chevrolets økning lå ikke på mer enn 5,1 og 4,3 prosent, men Jeep økte med 13,1 prosent til 474.000 biler. Ram, som opptrer som eget merke, hadde en økning på 16,8 prosent til 301.000 biler, mens Dodge økte marginalt mindre, til 525.000 enheter.

Samtidig som Fiat solgte 44.000 enheter, opp 121 prosent. Ikke rart Sergio Marchionne – herre over Fiat og Chrysler-merkene – liker seg i USA. Han tjuvstartet forresten Detroit-engasjementet med å overlevere den første nye Viper fra det nye produksjons-båndet i Conner-fabrikken i Detroit.

Fait eier nå nesten 60 prosent av Chrysler, og i løpet av utstillingen vil nok Marchionne gjøre meget for å få kjøpt ytterligere 6 prosent. Det vil blant annet bety at han kan gjennomføre en IPO som han lenge har snakket om.

IPO betyr at aksjene legges på børs og at ny kapital kan hentes fra markedet. Høyere eierskap betyr selvfølgelig også velkomment bidrag til Fiat-gruppens resultater.

At Chrysler øker mer enn fire ganger så mye som de to andre amerikanerne, bekymrer nok ikke GM og Ford, som begge også har gode grunner til å smile stort når utstillingen åpner mandag.

Generalen solgte til sammen 2,596 millioner biler i USA i fjor. Ford endte på 2,250 og Chrysler-gruppen på 1,652. Det betyr at de «ekte» amerikanerne har en samlet markedsandel som nærmer seg 45 prosent – det kan man nok kalle å stå støtt.

Allikevel tyder det meste på at selv om smilene er bred,e blir det ganske nøkterne presentasjoner og forestillinger i år. Det er slutt på at de amerikanske fabrikkene viste tre fantastiske drømmebiler per time, og Chryslers store bar i en nedlagt brannstasjon er for lengst historie.

Da er det bedre å glede seg over utsiktene til et 2013 der man regner med en fortsatt økning i bilsalget. Riktignok bare med fem prosent. Selv om det bare er halvparten av takten i Kina, er alle enige om at fremgang er fremgang.

La oss avslutte med alle pokalene som kunne deles ut til USA bilprestasjoner i fjor:

Ford, det mest selgende merket

Mercedes-Benz (riktignok inkl. Sprinter): det mest selgende luksusmerket (Her vil nok BMW protestere).

Ford F-Serie: mest selgende modell

Toyota Camry: mest selgende bil (F-Serien er «light Truck»). Her fulgte Honda Accord, Nissan Altima, Ford Fusion og Hyundai Sonata.

Honda CR-V: mest selgende SUV

Dodge Caravan: mest selgende minivan (som de kaller MPV’er der borte). Her fulgte Honda Odyssey, Toyota Sienna, Chrysler Town & Country og Nissan Quest.

Chevrolet Camaro (som banket Ford Mustang i krigen om Pony Car-tronen)

Powered by Labrador CMS