Toyota Auris Touring Sports
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Auris Touring Sports

Toyotas nye stasjonsvogn

En etterlengtet modellvariant for Toyota skal avdukes i Genève – her er Auris stasjonsvogn.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en modell Toyota har savnet siden Auris tok over for Corolla, og en av faktorene som har plassert Toyota et stykke bak Volkswagen på registreringsstatistikken de siste årene.

LES: Våre førsteinntrykk av ny Auris

Men nå er det lys i tunnelen. Om noen uker avdukes Auris Touring Sports offisielt, og i august er den på plass hos norske Toyota-forhandlere.

Selv om Norge er et stasjonsvogn-land gjelder ikke det i så stor grad i kompaktklassen. Her er stasjonsvognandelen 15-16 prosent, mens den på Europa-basis er rundt 25.

Praktisk lasteavdeling
Auris Touring Sports har samme akselavstand som 5-dørsutgaven, 260 cm, men med en total lengde på 427,5 cm er den 28,5 cm lengre. Hele den ekstra lengden kommer bagasjeavdelingen til gode.

Når alle fem setene er i bruk har man et lasteareal på 1.115 x 1.452 mm (LxB) og et volum på 530 liter. Legges baksetene ned (60:40 delt) øker lengden til 2.047 mm og volumet til 1658 liter. Et fleksibelt gulv kan settes i to nivåer og sørge for flatt gulv også når setene legges ned.

Baksetene kan felles ned med ett trykk (Easy flat) og lasteterskelen er 10 cm lavere enn på 5-dørsutgaven.

Mest hybrid
Auris Touring Sports leveres med de samme drivlinjene som 5-dørsutgaven, noe som innebærer 1,33- og 1,6-liters bensinmotor, 1,4- og 2,0-liters dieselmotorer, og ikke minst – en fullhybrid utgave som forventes å bli den suveren bestselgeren.

Auris Touring Sports Hybrid kombinerer en 1,8-liters bensinmotor med elmotor og har til sammen 136 hestekrefter. Den kan skryte av CO2-utslipp ned mot 86 g/km og har minimale utslipp av NOx og partikler.

Toyota fremhever at Auris Touring Sports kan trekke tilhenger – noe som er uvanlig for hybridbiler. Men med en maks tilhengervekt på 345 kg, er det svært begrenset hva du får med på lasset. Nesten ikke verd å nevne.

Powered by Labrador CMS