Mansory i Genève

Mansory i Genève

Mansory i Genève

Mansory i Genève

Mansory i Genève

Mansory i Genève

Mansory i Genève

Mansory i Genève

Mansory i Genève

Mansory i Genève

Mansory i Genève

Mansory i Genève

Mansory i Genève

Mansory i Genève

Mansory i Genève

Mansory Carbonado

Mansory Carbonado

Mansory Carbonado

Mansory Carbonado

Mansory Carbonado

Mansory Carbonado

Mansory Carbonado

Antydningens kunst – ikke!

Subtil, elegant, antydningens kunst – det er liksom ikke det første man forbinder med Mansory.

Publisert Sist oppdatert

Dersom du for eksempel ikke synes at din Lamborghini Aventador er eksklusiv nok, er det bare å kjøre den ned i tjukkeste Bayern, overlate den – sammen med en bunke penger – til Mansory – og hente den igjen etter noen måneder. Du har fått en helt annen bil.

Det er ikke lett å se, bortsett fra på den matte overflaten, men for eksempel er den blitt bredere, 5 cm bredere bak – på grunn av noen aerodynamiske tricks som er utført. Med andre ord: mye av det som gjøres her er også for funksjon - ikke bare for å gjøre inntrykk.

I hvilken grad 1250 hk, i stedet for de opprinnelige litt over 700, er funksjon eller gjør inntrykk, er kanskje vanskelig å avgjøre. Du kan i hvert fall skryte på deg under tre sekunder til hundre og toppfart på over 380 km/t – dersom du har skaffet deg en fullblods Mansory Carbonado.

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg hele tiden kalte den Carbonara?

Den sto i hvert fall i Genève, sammen med andre av årets skapninger. En spesialutrustet golf-kjerre for eksempel, der hver eneste lille detalj, ned til golfballfestene under dashbordet, forteller at dette her noe ganske spesielt.

Og man må jo også være enig om at en Geländewagen, der taket er choppa, der det hele er lakka gult, med rødt skinn og rødlakkert karbon på innsiden, er ganske snodig. Spesielt fordi det hele egentlig ser ut som en litt sliten Suzuki Samurai.

Men spesifikasjonene var ikke slitne, 700 hester fra en Mercedes V-åtter på 24 tommers hjul. Et skikkelig kjapt solarium, med andre ord.

Med utgangspunkt i AMG G63 og G65 dukket de opp med en annen premiere som de kalte Gronos. Her er det ikke toppfarten som er elektronisk begrenset – det er dreiemomentet! Det stopper på 1000 Nm.

Også her er det snakk om endringer i karosseriavdelingen, akkurat som det er på deres Bentley Continental GT.

5 cm bredere over forhjulene og 6 cm over bakhjulene gjør inntrykk, akkurat som nye skjørt foran og bak og et panser som så åpenbart er i karbonfiber.

I år hadde de ikke noen Mansoryert Bugatti Veyron der, men de kan utføre ganske mye på en Ferrari F12 også.

Karosseriet bygger de for eksempel om til lettvekter, de bygger om både front og hekk til det de påstår er bedre aerodynamikk, og de vifter tryllestaven over motoren. Det får du klar beskjed om via et helt annet eksospotte-system.

Mansory har overlevd helt siden 1989, og allerede fra starten konsentrerte de seg om biler man skulle tro var både kraftige nok og eksklusive nok i utgangspunktet. Men nei, Kourosh Mansory klarte allerede da å finne kunder som ville ha Aston Martiner og Rollser og Ferrarier som var enda litt villere.

I 2001 flyttet de fra München til et nytt, skreddersydd anlegg i nærheten av Bayreuth, og i 2007 tok de over Porsche-trimme-delen fra Rinspeed.

Nå skal de inn på enda større deler av Rinspeeds område, og flytter også inn i det tidligere Rinspeed-hovedkvarteret i Zumikon i Sveits.

70 mennesker arbeider med denne virksomheten nå – noen av dem med et yrke som tilsvarer vårt. De har jommen fått et super-glam livsstils-blad på lufta også.

Nok et eksempel på hvor lite jeg skjønner. Jeg dømte dem nord og ned første gang jeg så dem.

Powered by Labrador CMS