Hamann i Genève
Hamann i Genève
Hamann i Genève
Hamann i Genève
Hamann i Genève
Hamann i Genève
Hamann i Genève
Hamann i Genève
Hamann i Genève
Hamann i Genève
Hamann i Genève
Hamann i Genève
Hamann i Genève
Hamann i Genève

Morgengave fra Ken

Selv en veldig bortskjemt Barbie ville dåne av begeistring dersom Ken kom med en Hamann Mystère i morgengave.

Publisert Sist oppdatert

Vi andre kan vel derimot styre oss. Men for å starte i den andre enden: Årets Genève Vulgær bør vel i år gå til tyske Hamann. (Hvis du lurer, Laupheim heter den lille byen mellom Stuttgart og München du bør prøve å unngå dersom du helst ikke vil møte noe som dette på veien).

Ikke bare hadde de (blant mye annet) en speilblank BMW, og en ganske luguber custom-sykkel (overlat slikt til de som kan det), men de hadde altså en pink Range Rover med bredda boddykitt, pinkere enn du hadde trodd du noen gang skulle oppleve.

«Fargen», sa de i pressemeldingen sin, «er det ypperste eksempel på selvtillit». Jeg er glad jeg ikke kjenner så mange med den type selvtillit (selv om jeg vet om noen som er veldig trygge på at de er korrekte når de har tversover og brystlommetørkle i samme mønster. Men, Hallo!).

For meg så det ut som noe som lå i esken hvis du kjøpte Barbie-utgaven av Sex, Drugs and Rock’n Roll.

Jeg er vel ikke så overbevist om resten heller. 80 millimeter bredere, takket være noen karbonbiter som brukes for å bygge den ut, blant annet over 23-tommers hjulene med 305/30 gummi. At dette, sammen med 40 millimeter senking, skal gi den mer akseptable kjøreegenskaper, er jeg ikke sikker på.

Heldigvis fikk vi ikke titte inni den. Hva slags estetisk sjokk interiøret byr på tør jeg ikke tenke på en gang.

Men med uventet sans for virkeligheten viste de også en svart-og-gull greie basert på en G-Wagen fra Mercedes. Den var effektivt døpt til «Spyr i don» - i ett ord riktignok, men ganske passende.

Sykkelen var døpt Soltador, der masse var bygget og stylet av Hamann, rundt en drivlinje fra Harley, en 1900 Twin Cam B motor som gjerne avleverer 160 hk.

Med 290 kg pluss fører, høres det ut som om denne kan mer enn bare å cruise. Den går til 100 på 3,3 sa de på standen – ta en titt på det bakhjulet. Hadde du likt et nedbrekk på den? Kanskje vi skal være enig om at den gjør seg best rett frem?

Det eneste morsomme med den var at av en eller annen grunn var den dekorert som en billedgjennomgang av Porsche-historikken. Forklaringen er kanskje at akkurat som Porsche-familien er også utøvende kunstner, Marcus Pfeil, østerriker.

Dessuten er han såpass bra at jeg skal ikke et øyeblikk mistenker ham for å stå bak noen av de andre av årets Hamann-dekorasjoner.

Powered by Labrador CMS