Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013
Honda på IAA Frankfurt 2013

Allsidige Honda

Å besøke Honda-standen i Frankfurt er som å være i et opplevelsesland. Jo visst har de en stor nyhet der, men de har også så mye annet.

Publisert Sist oppdatert

Det er selvfølgelig Civic Tourer vi må konsentrere oss om. Men på veien dit bort er det så mye annet.

Oppe på en vegg henger for eksempel ting som minner oss både om Hondas storhetstid på racerbanen, og om at de fremdeles er store både på to hjul og fire hjul, og at Honda R er noe av det kvikkeste i klassen.

Formel 1
De har vært på besøk hos sine gamle venner i Woking, McLaren, og fått låne en av de gamle Formel 1-bilene. Ikke hvilken som helst, men nummer 12. En MP4-4. Den som Senna kjørte til Verdensmesterskap med i 1988 – han vant femten av de seksten løpene det året – drevet av en Honda-motor.

Samtidig blir vi minnet om at Honda Mugen nå er på full fart tilbake til Formel 1.

Ved siden av har de hengt opp 1000 kubikk RC213 V – 250 hk på to hjul. De kan dette her også.

Sportsbiler
Og nede på gulvet er det både en mektig Gold Wing sammen med andre av dagens tohjulinger og en Civic R der vi får beskjed om at den neste R’en skal bli den raskeste i klassen.

Siden noen spionfotos viser at de benchmarker denne mot for eksempel Astra VXR (OPC) og Focus RS500, tyder mye på at Honda skal hente ut minst 300 hester fra sin to-liter. Ingen tviler vel på at dette er noe de kan.

Og ved siden av løpsbilen står nydelige NSX. Fremdeles heter den Concept, men det kan umulig ta lang tid før den er ute på veiene og erter opp midtmotor-Audier og de litt mer forsiktige modellene fra Maranello og Sant’Agata.

Civic Tourer
Men det er altså Civic Tourer vi er på vei mot. Også der åpner det med en gledelig oppdagelse. Jeg synes det er så bra når folk viser skikkelig omtanke, også i detaljer. Og det har de gjort her – når det gjelder bagasje.

Den nye modellen er meget rommelig bak, blant annet finnes det et stort rom under gulvet som gjerne eter opp en beauty bag eller to.

Og for å demonstrere dette har de ikke valgt noe fancy Louis Vuitton eller noe plasticky amerikansk flybagasje, nei, men «ekte» Rimowa.

Si hva du vil, det er ikke noe som slår disse håndbygde tyske lettmetallkonstruksjonene verken i stil eller funksjon. At de også har kastet seg på karbon-bølgen får hardcore-fanatikerne bare overse.

Og Honda hadde i hvert fall valgt riktig.

Gjennomført
Ikke husker jeg hvor lenge det er siden Honda hadde en tilsvarende modell – er det 15 år siden? Men den som lengter på noe godt o.s.v.

For dette er godt, ikke bare fordi det virker så praktisk, men også fordi Hondas europeiske designkontor har klart å finne en helt egen stil.

Vi er ikke i tvil om at dette er en skikkelig lastebærer, men den ser ikke ut som en litt klumpete femdørs hatch slik den forrige utgaven gjorde.

Ikke ligner den på noe annet heller, dagens små stasjonsvogner / SUVer begynner å bli skapt i samme form. Denne har en helt egen balanse og appell.

Faktisk syns jeg den er både stiligere og har en myer mer muskuløs og sportslig utstråling enn de andre av dagens Civicer.

Men dette er en bil vi utvilsomt skal stifte nærmere bekjentskap med om ikke alt for lenge. Så det er ingen grunn til å mase for meget med den her.

Adaptiv
La meg bare nevne at bilen later til å komme enten med 1,6 i-DTEC eller 1,8 i-VTEC motorer med manuell eller automatisk transmisjon.

Den vil, en first for Honda, bli utstyrt med et adaptivt dempersystem som både skal ta hensyn til last og kjøreforhold / kjørestil. Og spesielt det med last er viktig, for denne bilen rommer:

624 liter med alle setene på plass. Og 1668 liter med baksetet ned og lastet opp til taket.

Her lager vi ikke stasjonsvogn for bare stilens skyld, nei. Her skal den ha litt kapasitet også!

Powered by Labrador CMS