Honda Civic Type-R Concept

Honda Civic Type-R Concept

Honda Civic Type-R Concept

Honda Civic Type-R Concept

Honda Civic Type-R Concept

Honda Civic Type-R Concept

Honda Civic Type-R Concept

Honda Civic Type R Concept

Honda Civic Type R Concept

Honda Civic Type R Concept

Honda Civic Type R Concept

Honda Civic Type R Concept

Honda Civic Type R Concept

Honda Civic Type R Concept

Honda Civic Type R Concept

Honda Civic Type R Concept

Honda Civic Type R Concept

Honda Civic Type R Concept

Honda Civic Type R Concept

Honda Civic Type R Concept

Honda Civic Type R Concept

Honda Civic Type R Concept

Honda Civic Type R Concept

Gateracer fra Honda

Honda gir oss en klar pekepinn på hva vi har i vente når en ny Civic R skal lanseres i 2015. Den blir utvilsomt en av de tøffeste gutta i klassen.

Publisert Sist oppdatert

Vi har fått noen smakebiter av Civic Type T den senere tiden. Sist høst fikk vi servert både video og bilder av en lett kamuflert bil som herjet på Nordsløyfa, og for å holde oss våkne kom en ny illustrasjon for noen uker siden.

Bilen som i dag vises i Genève er ikke det endelige produktet, men Civic Type R Concept gir klare signaler om hva vi har i vente når den settes i produksjon som 2015-modell.

LES OGSÅ: Heftig fra Honda

Gateracer
Designteamet betegner den som en «racerbil for gata», i stedet for en trimmet utgave av gatebilen. Og det vil ikke overraske oss, også forrige generasjon Civic R hadde sine sterkeste sider på bane, noe som gjort den mindre egnet for lange turer.

LES: Festdag på lekeplassen

De aerodynamiske detaljene er ikke bare pynt – de er der for å redusere luftmotstand, sørge for viktig kjøling av motor og bremser og for å skape mest mulig marktrykk i høye hastigheter.

«Laksetrapp»
En av de mest markante detaljene er den doble hekkspoileren med integrerte LED-lys. Utformingen av denne er ifølge Honda et direkte resultat av deres testing på Nürburgring. Den blir nok en hit i rånermiljøer.

Konseptbilen er designet og modellert ved Hondas R&D Centre i Swindon, England, i tett samarbeid med kollegene som skal stå for produksjon av den endelige bilen. Det lover godt.

Foreløpig er Honda tilbakeholdende med hensyn til tekniske data, men de røper at Civic R får en nyutviklet 2-liters VTEC turbomotor med minst 280 hestekrefter. Og selvsagt klarer den utslippskravene i Euro 6.

Målet er at nye Civic R skal bli den raskeste forhjulsdrevne bil rundt Nordsløyfa. Vi skal følge med videre.

Powered by Labrador CMS