Ford i Genève
Ford Mustang kommer til Norge i 2015.
Foto: Øivind Skar
Ford i Genève
Prisen avgjør hvor mange Mustang det er mulig å selge.
Foto: Øivind Skar
Ford i Genève
Ingen av Fords biler bærer i seg mer historie enn Mustang.
Foto: Øivind Skar
Ford i Genève
Betydelig oppgradert Focus med 99 gram CO2-utslipp.
Foto: Øivind Skar
Ford i Genève
Oppgradert Focus som stasjonsvogn blir viktig i Norge.
Foto: Øivind Skar
Ford i Genève
EcoSport kommer til Norge først neste år.
Foto: Øivind Skar
Ford i Genève
Ikke alle vil bli like begeistret for det store reservehjulet på EcoSports bakdør.
Foto: Øivind Skar
Ford i Genève
EcoSports interiør har det meste felles med interiøret i Fiesta.
Foto: Øivind Skar
Ford i Genève
Edge, her som konsept, kommer i 2015.
Foto: Øivind Skar
Ford i Genève
Tourneo Connect med mye plass til gunstig pris. I bakgrunnen solcellevarianten av C-Max.
Foto: Øivind Skar
Ford i Genève
Mondeo i Vignale-innpakking kommer om ett år.
Foto: Øivind Skar

Ford håper på bedre tider

Et vingeklippet Ford stamper i motbakke og håper på mer fart i salget utover i året.

Publisert Sist oppdatert

Informasjonsdirektør Anne Sønsteby er den første til å innrømme at det ikke er så lett å snakke Norges sak i globale Ford.

Lite synlig
– Vi må bare erkjenne at vi er små i den store sammenheng, sukker Sønsteby etter at februartallene fra OFV viser et Ford i Norge nede på fem-tallet med hensyn til markedsandeler.

Akkumulert har Ford aldri hatt en så liten del av det norske personbilmarkedet i dette århundret.

Og forklaringen ligger i dagen: Ford har ingen attraktiv elbil samtidig som mer enn hver tiende nysolgte bil er elektrisk.

Ei heller har de noen hybrid mens halvparten av Toyotas salg nå handler om hybrider.

Og om ikke det er nok selger Ford fortsatt en gammel Mondeo, mer enn to år etter at den nye ble introdusert i USA.

Satser
Men når det ser som mørkest ut mener Sønsteby det bare kan gå en vei – oppover mot et mål på åtte prosents markedsandel før nyttårsrakettene avfyres.

Nye produkter og mer avansert teknologi skal løfte Ford, slår Sønsteby fast.

Ford i 2014:

I 2015:

Tourneo/Grand Tourneo Connect er Fords svar til familier med stort plassbehov og flat lommebok.

Bærekraftig varebilprogram

– Fra 2015 er målet å være nest størst på varebiler i Norge, sier Sønsteby med ubeskjeden stolthet til et varebilprogram som fra høsten 2014 vil være komplett i den forstand at Ford har modeller i alle klasser.

Samtidig mener Sønsteby «statskassen» som må passe inn i de grønnskiltede varebilene har overlevd seg selv fordi den hindrer å ta i bruk mindre og mer miljøvennlige varebiler.

Venter på Mondeo
Når ny Mondeo ankommer mot slutten av året, blir det fest i Ford. Bilen har vært savnet fra samme dag som Ford lanserte den i USA, og Ford i Europa måtte fortsette å leve med den gamle.

Så viktig er Mondeo for Ford i Norge at bilen i følge OFV to ganger i dette århundret har vært nest mest kjøpte enkeltmodell og blant de ti mest kjøpte i perioden 2007 til og 2011.

Ford har allerede lansert den lille SUV-en EcoSport i Europa, men Norge venter med å ta den til nordisk vinterpakke er på plass. Til Norge vil snaut fire meter lange EcoSport komme fra Brasil. Bilen er kun aktuell med drift på forhjulene og ikke med 4x4.

Mustang i 2015
Sønstebys hjerte begynner å banke fortere når navnet Mustang nevnes. Meningen er å lansere siste variant av dette ikonet i Norge i 2015. Men prisen avgjør om den store entusiastskaren kommer til å kjøpe 50 eller 500 Mustang.

Mustangs problem er at den i USA ikke koster stort mer enn Toyota Yaris koster i Norge. Men avgiftene kan gjøre den svindyr...

Trolig ikke før om et års tid ruller Ford ut Vignale-programmet på Mondeo og S-Max. Ford omtaler de oppgraderte bilene som premium og kundebehandlingen skal være på samme nivå.

– Vi tror at i vår travle hverdag finnes det kunder som setter pris på å bli tatt ekstra vare på, og som er villige til å betale for det, sier Sønsteby.

Powered by Labrador CMS